Friday, January 28, 2011

tn rumah oh tn rumah....

hari ni nak gossip psl tn rumah aku nie...bkn la nak mengaibkan, tp aku sekadar nak berkongsi supaya leh jd pengajaran pd sape2 yg ada rumah sewa...

smlm abg citer kat aku, dia dpt sms dr tn rumah....tn rumah tu bertanya kabar n perkembangan kami, sama ada dh dapat rumah lain ke belum n bila nak kuar dr rumah ni? dlm sms tu ada gak dia mintak maaf sbb dia xleh nak wat apa2 katanye sbb penyewa baru nak masuk awal bln dua gak....pd firasat aku, aku rs tn rumah aku ni dh amik deposit dulu agaknye dr penyewa bru ni, sbb xkan dia bleh sng2 nk suh kami keluar gak, sbb dulu dia dh pnh kena tipu ngan 1 cikgu ni gara2 igtkan kami xmenepati janji (ni kes masa nak masuk rumah ni la)....

dan ada 1 lg alasan yg dia bgtau kat abg, yg mana aku xleh nak terima lgsg alasan ni...tn rumah bgtau yg rumah ni dah 2 bulan tertunggak bayarannye dgn bank....HELLOOOOOOO, itu masalah dia la...dia yg xbyr dgn bank sape suruh??? kami setiap bulan byr on time ye...xpnh lbh dr 30hb wlupun dlm perjanjian kena byr sblm 5hb bulan berikutnye....kami byr cukup ye, RM900 setiap bulan ke akaun yg bernama H***N T*****I...terpulang pd dia la sama ada dia nak joli duit tu ke, atau byr kat bank....xpasal2 nak libatkan kami plak ngan masalah dia....

mgkn tn rumah kami ni dpt sewa lbh lg ngan penyewa baru nnt....sbb kalo tgk kat iklan Mudah.my, dia ltk rm1200, dulu ms kami dia ltk rm1400 tp kami tawar menawar n mintak dia kuarkan brg2 yg kami xperlu ( tv, icebox, dapur masak, tong gas, washer machine,kipas) tu yg dpt rm900....tp pd aku, kalo penyewa baru tu sewa rm1000, pd aku xberbaloi...sbb apa??? hahahaha, korang mesti dah tau antara sebab2nye kan... hehehe....nsb la penyewa bru tu nnt....yg pasti, abg xbls pun sms tn rumah....nk tggu dh pindah bru bagitau, nk tgk dia cpt2 angkat phone ke x? sbb kalo sblm2ni kol dia bkn main susah, sama ada xangkat atau xdpt terus...pastu mula la bg alasan dia outstation la, hp rosak la...huh!!! alasan ler tu....

kesimpulannya, aku rs xsalah kalo kita nak grab peluang yg ada dpn mata, tp pikirkan dulu pros n cons nye dulu, n timbang rasa la ckit ye....huhuhu...

pntla celoteh pg2...wat skt otak je, menyemak ok....shhuhhhh!!!

p/s : pd kwn2 kt smenanjung, jgn terkejut ye ngan sewa rumah kami tu...tu mmg harga standard kat sini...g la mana2 umah pun, mmg lbh kurang je harga nye (kalo xcaya leh la survey2 kat Mudah.my tu n cri bahagian SABAH ye ^_^ )....elaun ITP pun xdpt nak cover ok....huhuhu

8 comments:

Aliya said...

Mmg dah terkejut pun tgh rege rumah sewa tu...alhamdulillah Nana dapat juga pindah rumah kuarters...moga2 lepas ni, boleh tambah kat saving lebih sikit...selamat berpindah...

3uri@ni said...

Baru nak terkejut, tp bila ko ckp jgn terkejut, terus kensel, hahaha...sebenarnya, aku pernah citer2 ngan anak sedara aku, dia duk sarawak, menyewa, dia ada bgtau yg umah dia sewa mahal gila...nak wat camana kan, kat sana serba serbi mahal.

Yg tuan umah ko gi citer pasal dia punya umah tertunggak tu apahal ha? Tak paham aku...apa kena mengena pulak ngan ko kan...

Nie bila nak start masuk base nie (ecececeh, aku dah pandai sebut BASE, hehehe)? Dah setel dah packing? Take care eh (^__^)

MS said...

nana, selamat berpindah. tuan rumah ko sungguh berpuaka. ko masuk dulu, ada letak deposit tak?

MS said...

lagi satu, sebab tuan rumah ko stock2 puaka, silalah ko conteng2 dinding ko tahap gua niah. muehehhe

Unknown said...

>>aliya..
kalo kat lumut dulu, elaun rumah tu siap berlebih2an lg, lh wat byr bil api+air+astro....kat cni, huhuhu xcukup, kena korek ckit gaji nk bg topup....pasni insyaAllah, wlupun xdpt dah elaun rumah, mudah2an leh menabung smula...hehehe..

>>zue...
tu la, mmg serba serbi mahal pun kat cni...

aku pun pelik la, ntah apsal dia tetiba nk citer psl tunggakan bank tu kat kteorg??? sbb tu mslh dia dgn bank la kan...aku tau, dia nk naikkan sewa sbnrnye, tp xtau nak bg alasan mcmne...aku kan zue, kalo servis dia baik, mahal pun xpe...tp ni bila nak kol, susah nak dpt, pastu bila kte ckp ada kerosakan itu ini, dia xmau amik port, sape la xgeram kan??? awal2 dulu jnji mcm2, konon nak psg kabinet dapur la, itu la,ini la...habuk pun tarak... patut la duda awal...huhuhu..

insyaAllah, kalo xptg ahad, pg isnin depan...brg tinggal yg perabot je ni, nk bg cerai2kan...yg lain2 tu tgl ckit je la :)...

Unknown said...

>>ina..
kekekeke...ni anak aku bru pas conteng lantai...aku mls dah nak mop...biarkan je la...kasi tinggal kenangan ckit...kah kah kah....

$ue @nim said...

aku x terkejut kalu ko kata rumah teres 2 tingkat tu sewa camtu.. kat kl ni lagiii mahal.. dl masa aku bujang, dok umah ala2 flat tapi besar skit dari flat la, dh rm800 sewa.. kalu rumah teres aku x tau nk ckp la. aku rase murah dh tuh...

xpe la nana.. pahni ko x yah nk pikir2 psl tuan rumah... pahni ko yg jadi tuan rumah.. x payah nk pikir nk gi bank sbb nk byr sewa rumah.. sbb akan potong gaji laki ko terus.. bule bebaskan otak ko dari segala2nye tuh...

selamat berpindah.. eh!!! bile korang bule pindah masuk 'umah baru'.

Unknown said...

>>sue..
tu la sue, umah sewa aku yg sblmni pn dh rm500, comellll la sungguh saiz rumah tu...hehehe tp tuan rumah yg tu sangat la baik hati, smpi kan kami nk tgglkan smph masa pindah dulu tu pun jd segan....cuma kami xde jodoh pjg je ngan umah tu kan (aku xsuka jiran2 kat ctu)....

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...