Tuesday, November 19, 2013

school holiday

cuti sekolah dh start kan...bak kata kwn aku kat IG, bermula la jd referee dan makcik kantin...hehehe..btul gak tu...bila adam dh xsekolah ni, jadual tido khabir pun dh lari la...biasa nya khabir tido siang dlm pukul 9 plg lewat pun...tp bila abg adam ada kat rumah, maka tido siangnya konfem terlajak..nk tgh hr bru boleh tido...

bkn jadual tido adik je berubah...jadual masak mama pun dh tunggang langgang...ikut mana sempat je la kan....xterlayan ok...tu belum lg bila dua2 bergaduh...pastu baik semula...gaduh balik...adoiiii...pening weiii..mula2 tu tahan je la...bila dh xleh nak tahan, mama mula la menyinga...hahhahaha...aummmmmm...

adam plak, kat sekolah dia dh biasa ada minum pg...biasanya cikgu sediakan kuih muih ke, mi goreng ke..nasi goreng ke....sbb tu bila cuti ni, dia cpt lapar blk dlm pukul 10 gitu...xkan dh nk bg mkn tgh hr plak kan? tu yg xnak kena buat kuih sampingan utk dia ni..yg untung khabir la sbb dpt join mkn skali...jgn xtau, nafsu mkn khabir skangni pun mcm 'naga' tau...hahha...

masuk hr ni dh 2 hari berturut2 menguli donut...xbuat frozen sbb esbok penuh la...lg pun cuti sekolah kan, ada byk ms...buat xbyk pun..dpt 9 biji ok la kan...tu kalo beli je dh rm3 tau....buat sendiri puas hati sbbnya boleh tabur gula sikit je....sbb aku xsuka kalo yg jenis byk gula tabur tu sbb abis bersememeh muka budak2 ni n gula pun berterabur satu rumah nnt...ye la, diorg ni bknnya mkn leh duduk setempat..kejap ke sana, kejap ke sini....sbb tu aku suka donut yg gula taburnya sikit je...ms buat adunan tu aku dh lbhkan susu tepung, so kalo xde gula pun ok gak kalo mkn mcm...lg pun gula byk xelok kan...gula pun dh mahal skangni...hehehe


3 ringgit! 3 ringgit!...mama mkn seketul je...adik mkn 2 ketul, yg lbhnya adam mkn...hahahaha


bila dh cuti sekolah ni, nk tgk rumah kemas seminit pun payah ye...so abaikan la keadaan sekeliling rumah ni...

Monday, November 18, 2013

jiran tetangga...

haiiii la manusia...mcm mana ye nak bg ada kesedaran dlm diri sendiri bila hidup berjiran ni? lebih2 lagi bila hidup dirumah yg jenis bertingkek tingkek ni....

dah tau mop tu basah, perah la bg abis airnya n sidai la kat ruang dapur tu...xpun, gantung la kat dlm toilet...aku pun slalu mengemop gak...tp lps mop tu basuh perah habis2an n ltk blk kat dlm toilet blkg...terbalikkan je la mop tu...konfem kering gak....xde la smpi nk bg kering rangup smpi nk sidai kat balkoni...dh tau jiran bwh kamu ni selalu sidai baju kat balkoni...adoiiiii...serba salah dibuatnya....nak tegur, dh besar panjang, dh beranak pinak...xkan la xboleh nk pikir...dh la xpernah nak tegur sapa...

kot iye pun nk sidai mop tu, xboleh ke sidai kat tepi balkoni tu? kurang2, air lelehan mop tu xla kena baju aku...dh xpasal2 aku kena basuh blk baju2 aku tu...geram tahap maksima dh ni....ggrrrrrrrrrr.....ni yg mula nk hangin halilintar balik ni.....E#$%^#%^&*^&*

Monday, November 11, 2013

weekend

weekend baru ni mmg bizi ckit...kalo ikutkan, aku xla bz mana tp ms tu mmg btul2 terisi la kali ni...kalo x, aktiviti mesti g pasar pastu pusing2 pulau...tu je la....

sabtu hr tu, kuarters ni adakan game bola sepak..lawan antara blok...so abg wakil blok lt kol/major/lt kdr... dgn xde buat apa2 trainning, diorg ni terjah terus g main..hehehe...aku ngan khabir duk tgk dr balkoni je la...mls nk turun skali sbb cuaca panas woooo...padang plak lecak...huh! mls la nk turun...tp adam awal2 lg dh ckp nk ikut papanya g pdg skali sbb nk main slide...mmg hr kebebasan dia hr tu...main tanpa kawalan sapa2 pun...walaupun abg kata mula2 tu adam nangis sbb terpijak lecak (hahahahaha mama gelak je la bila dgr papa cerita), lepas dh dpt kwn, lgsg dh xhirau dgn lecak n panas lg...kalo x, dia ni bkn nya leh silau sikit, mula la nk cri tmpt teduh...ms dia main kat slide tu pun aku ada nmpk dia main sambil pegang polistrin...rupanya organizer ada bg dia mkn mee, patutla dia xheran lgsg nk balik rumah....

aku ngan khabir cuma tgk 1 game je...tu pun tgk game yg abg main je pastu terus masuk dlm sbb xlarat nk dukung khabir lama2...dia pun dh ngantuk sgt...lepas abis 1 game, terus je tidokan dia....kdg2 tu ada gak jengah tgk luar..rupanya team abg dpt masuk final...go abg! go abg! ^o^...xde trainning pun leh masuk final..rezeki namaya tu...hehehe.


alhamdulillah, team abg menang utk keseluruhan game...dpt medal n piala pusingan...yg kecik dua org tu tumpang tuah sekali ye...kebetulan dua2 nama ADAM tu...hehehe

semalam plak sekolah adam adakan majlis perpisahan... mula2 tu pening gak cikgu nk mulakan majlis sbb kebanyakan yg hadir cuma anak n ibu je...pd hal dlm surat dh jemput ibu bapa....last2 aktiviti utk ibu bapa terpaksa dibatalkan..cuma buat utk anak2 je la...sbb diorg dh berlatih sblmni kan..kesian pula kalo nk dibatalakan...

ni 1st game...kena lari dptkan dan pakai kasut masing2 pastu lari semula ke tmpt asal...jgn xtau, adam menang utk 1st game ni...disebabkan dia dh menang, game seterusnya dia dh xjoin sbb nak bg peluang pd sume anak2 dpt hadiah kan...hehehe...


itu la hamper yg dia dpt utk game yg dia menang tu...besar sungguh...

ni anugerah pakaian kemas dlm kelas sepanjang persekolahan...alhamdulillah...rezeki adam tu..hehehe

ini pula cenderahatai drp pihak sekolah pada semua murid...jgn xtau tau, dpt kasut sekolah tu...jimat duit mak bapak, dh xyah belikan kasut sekolah lg thn depan...hehehehe ^o^,,,,

adik tunggu je abg bukak hamper tu...dr kat sekolah lg dia dh geram dgn jajan yg ada dlm hamper tu...

tgk la tu, adik xpuas hati siap nk pukul2 lg hamper tu...konon boleh terbukak la tu kalo buat mcmtu..

Tahniah anak mama, Adam Khair...belajar sungguh2 ye Adam..tahun depan, insyaAllah kalo kita masih di bumi labuan ni, adam sekolah lg kat sini...kami xbercadang nk tukarkan sekolah walaupun rmi org kata tadika kerajaan ni cuma byk main dr belajar...pd aku pokok pangkal ibu bapa tu sendiri kan...xpela, mama ttp doakan adam semoga berjaya dalam hidup...kami semua sayang adam (^_^)....

Thursday, November 7, 2013

salam maal hijrah...

Assalamualaikum... salam maal hijrah semua...alhamdulillah, dh masuk tahun baru lagi, 1435H....so, pasang la azam baru ye, ke azam yg lama xtercapai lg?huhuhuhu...

haishhh, laptop masih xok lg ni...nk mengupdate pun xde mood sgt dh skangni....dh la skang ni asyik high tempreture je badan ni semenjak dua menjak ni....kdg2 dtg puting beliung la, halilintar la...aduhhh, xleh jd mcmni nana...byk kan istighfar....

cuti maal hijrah baru ni xkemana pun, duduk rumah je...biasa la kalo kat labuan ni asal public holiday je, mest sunyi sepi satu labuan ni...majoriti kedai tutup...harapkan emporium je la...kedai2 dlm ujana plak, pukul 6 dh tutup...huhuhu..sapa2 kalo g ujana waktu mlm, g kfc ngan pizza hut je la ye...yg tu je la bukak smpi kul 10mlm....

so cuti hr tu, msk pun sempoi2 je...pastu tetiba teringin nk mkn apam beras...kebetulan nasi smlmnya ada lbh kan, amik secawan nasi tu wat apam n selebihnya wat nasi goreng je....so dah bancuh adunan n perap la 3 jam....pastu kukus jap....hmmm jd mmg jd tp xgebu pun mcm dlm resepi tu kata...huhuhuhu...aku suka yg jenis gebu n ringan...kat cni ada org tu jual, masyaAllah, gebu sungguh n xmanis pun....hmmm mcmne la dia buat kan...

ni la apam yg aku buat tu...lembut tp xgebu n ringan....ok la, boleh gak mkn wlupun dh semalaman..tp still xpuas hati lg...huhuhu

skangni kalo nk mkn roti, kena beli roti ni je la...dh xleh nk mkn selalu roti gardenia yg putih tu sbb harga naik melambung2 la plak...T___T....roti putih gardenia tu kalo kat semenanjung saiz kecik baru rm2.40 kan...kat cni dh naik smpi rm5.10...maunya aku xnangis...roti local yg xsdp n cpt berkulat tu pun dh rm3, lbh baik aku mkn roti top ni je la...ni kalo kat semenanjung bru rm1.80...kat labuan??? xla semahal gardenia tp ttp mhl la pd aku..rm3.30 ok...bila tgk harga roti mcmni, ni yg mcm nk buat roti sendiri je...ada gak aku beli mesin yg wat roti tu...hhahahaha..apa la, buat apam pun xlepas, ada hati nk buat roti sendiri kan...kekekeke..

semalam, ms hantar adam g sekolah, sempat la berbual2 dgn cikgu adam...ni terpulangla pd anda semua nak nilaikan cerita ni kategori apa ye, tp pd aku, aku fikir positif, bkn nye nk mengumpat...sbb cikgu pun manusia biasa gak, dia pun ada hati dan perasaan...sbg ibu bapa, aku rs kena gak amik hati cikgu2 ni sbb dia dh jaga n didik anak kita kat sekolah kan....bersyukur anak kita xkena pukul...kalo kena denda n marah tu biasa la, mesti cikgu tu buat niat nak mengajarkan....

ok, blk pd cerita asal, cikgu adam ngadu kat aku, ada seorg ibu ni (anaknya sekelas dgn adam la) sms kat dia bertanyakan sama ada hr selasa ( hari cuti hr tu, maal hijrah) sekolah atau x? cikgu adam tu terkejut gak la, xkan la dia xtau..tu kan public holiday, xkan la skolah...cikgu tu nk aje wish salam maal hijrah kat ibu tu tp kang takut kata nk sindir plak kan...cikgu adam xreply pun...kata cikgu adam, ni bkn kali pertama dia sms tanyakan psl sekolah ke x, sblmni pun dia pnh sms ms 31 Ogos, tanya soalan yg sama gak...????? erkkk apakah? warganegara malasysia ke x ibu ni? bila aku tanya cikgu, ibu tu keje ke x? xkeje...bila aku dgr xkeje, sedih aku...jgn la jatuhkan martabat surirumah wahai ibu2 yg xbekerja ni....walaupun kita xbekerja, sekurang2nya ambil la tahu hal2 di luar sana...bkn la asyik nk mesyuarat tingkap...nk mesyuarat tingkap pun pastikan isi nya berilmu....

bila dh bercerita psl ni, mula la terbuka satu cerita lg...patutla set stationery adam slalu je xde bila blk skolah..hari2 aku cek beg skolah adam...hari2 la aku ganti pencil, pemadam n pembaris baru kat adam, asahkan pencil kaler dia...selama ni aku diam kan je la sbb pd aku mgkn sbb adam xpandai jg brg sendiri kot..pd hal, setahu aku adam ni mmg peka dgn brg2 sendiri....cikgu kata, anak pd ibu tu selalu mintak pencil dr adam...setiap hari dtg sekolah xbwk pencil, pemadam n pembaris...bila cikgu tanya kenapa xbwk, budak tu jwb mak dia xkeje xde duit nk beli...huhhuhu...budak2 skang mmg pandai jawab kan...pd hal kereta bapak dia punya la grand...bkn grand livina la..hehehe...pencil sebatang pun xleh nk bwk g skolah...terus je cikgu tu ckp kat budak tu, mama adam pun xkeje tp adam boleh bwk pencil pemadam n pembaris hari2...

kesimpulannya, kita sbg ibu ni, rajin2 la tgk beg anak2 yg masih kecil ni sblm hantar dia g sekolah...dh nk tutup sekolah pun..xkan la xleh nk tgk2 kan...bkn la nak kata aku ni ibu yg sgt bagus n perfect, aku pun kdg2 terlepas pandang gak sbb kdg2 cikgu bgtau kat aku adam bwk kad batman g skolah...grrrrrr....so ibu2, mama2, mak2, umi2 yg xbekerja tu, jgn la jatuhkan martabat surirumah ye,,mmg aku ngaku penat jd surirumah ni, tp paksakan la diri tu utk buat itu n ini....sbb bila anak g skolah cukup serba serbi, dh tentu hati cikgu pun tenang dan ikhlas nak mengajar anak2 kita...sama gak kes mcm kat nurseri...selalu2 la amik hati pengasuh tu...kalo hantar anak, pastikan la anak tu dh bersih, disalinkan pampers nya dulu...ni kalo sume mak bapak hantar xtukar pampers dulu, sape yg xhangin kan???mereka pun manusia biasa...sekali dua mgkn mereka boleh tahan tp kalo dh hr2 ngadap mcmtu, mmgla xtahan....eh, termasuk plak citer psl nurseri...huhuhu xmau la citer sbb aku mmg xde pengalaman pun....cuma amik iktibar je la dr citer2 yg ada ni kan..

k la, byk plak membebel hr ni...angin lintang pukang la kata kan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...