Thursday, November 7, 2013

salam maal hijrah...

Assalamualaikum... salam maal hijrah semua...alhamdulillah, dh masuk tahun baru lagi, 1435H....so, pasang la azam baru ye, ke azam yg lama xtercapai lg?huhuhuhu...

haishhh, laptop masih xok lg ni...nk mengupdate pun xde mood sgt dh skangni....dh la skang ni asyik high tempreture je badan ni semenjak dua menjak ni....kdg2 dtg puting beliung la, halilintar la...aduhhh, xleh jd mcmni nana...byk kan istighfar....

cuti maal hijrah baru ni xkemana pun, duduk rumah je...biasa la kalo kat labuan ni asal public holiday je, mest sunyi sepi satu labuan ni...majoriti kedai tutup...harapkan emporium je la...kedai2 dlm ujana plak, pukul 6 dh tutup...huhuhu..sapa2 kalo g ujana waktu mlm, g kfc ngan pizza hut je la ye...yg tu je la bukak smpi kul 10mlm....

so cuti hr tu, msk pun sempoi2 je...pastu tetiba teringin nk mkn apam beras...kebetulan nasi smlmnya ada lbh kan, amik secawan nasi tu wat apam n selebihnya wat nasi goreng je....so dah bancuh adunan n perap la 3 jam....pastu kukus jap....hmmm jd mmg jd tp xgebu pun mcm dlm resepi tu kata...huhuhuhu...aku suka yg jenis gebu n ringan...kat cni ada org tu jual, masyaAllah, gebu sungguh n xmanis pun....hmmm mcmne la dia buat kan...

ni la apam yg aku buat tu...lembut tp xgebu n ringan....ok la, boleh gak mkn wlupun dh semalaman..tp still xpuas hati lg...huhuhu

skangni kalo nk mkn roti, kena beli roti ni je la...dh xleh nk mkn selalu roti gardenia yg putih tu sbb harga naik melambung2 la plak...T___T....roti putih gardenia tu kalo kat semenanjung saiz kecik baru rm2.40 kan...kat cni dh naik smpi rm5.10...maunya aku xnangis...roti local yg xsdp n cpt berkulat tu pun dh rm3, lbh baik aku mkn roti top ni je la...ni kalo kat semenanjung bru rm1.80...kat labuan??? xla semahal gardenia tp ttp mhl la pd aku..rm3.30 ok...bila tgk harga roti mcmni, ni yg mcm nk buat roti sendiri je...ada gak aku beli mesin yg wat roti tu...hhahahaha..apa la, buat apam pun xlepas, ada hati nk buat roti sendiri kan...kekekeke..

semalam, ms hantar adam g sekolah, sempat la berbual2 dgn cikgu adam...ni terpulangla pd anda semua nak nilaikan cerita ni kategori apa ye, tp pd aku, aku fikir positif, bkn nye nk mengumpat...sbb cikgu pun manusia biasa gak, dia pun ada hati dan perasaan...sbg ibu bapa, aku rs kena gak amik hati cikgu2 ni sbb dia dh jaga n didik anak kita kat sekolah kan....bersyukur anak kita xkena pukul...kalo kena denda n marah tu biasa la, mesti cikgu tu buat niat nak mengajarkan....

ok, blk pd cerita asal, cikgu adam ngadu kat aku, ada seorg ibu ni (anaknya sekelas dgn adam la) sms kat dia bertanyakan sama ada hr selasa ( hari cuti hr tu, maal hijrah) sekolah atau x? cikgu adam tu terkejut gak la, xkan la dia xtau..tu kan public holiday, xkan la skolah...cikgu tu nk aje wish salam maal hijrah kat ibu tu tp kang takut kata nk sindir plak kan...cikgu adam xreply pun...kata cikgu adam, ni bkn kali pertama dia sms tanyakan psl sekolah ke x, sblmni pun dia pnh sms ms 31 Ogos, tanya soalan yg sama gak...????? erkkk apakah? warganegara malasysia ke x ibu ni? bila aku tanya cikgu, ibu tu keje ke x? xkeje...bila aku dgr xkeje, sedih aku...jgn la jatuhkan martabat surirumah wahai ibu2 yg xbekerja ni....walaupun kita xbekerja, sekurang2nya ambil la tahu hal2 di luar sana...bkn la asyik nk mesyuarat tingkap...nk mesyuarat tingkap pun pastikan isi nya berilmu....

bila dh bercerita psl ni, mula la terbuka satu cerita lg...patutla set stationery adam slalu je xde bila blk skolah..hari2 aku cek beg skolah adam...hari2 la aku ganti pencil, pemadam n pembaris baru kat adam, asahkan pencil kaler dia...selama ni aku diam kan je la sbb pd aku mgkn sbb adam xpandai jg brg sendiri kot..pd hal, setahu aku adam ni mmg peka dgn brg2 sendiri....cikgu kata, anak pd ibu tu selalu mintak pencil dr adam...setiap hari dtg sekolah xbwk pencil, pemadam n pembaris...bila cikgu tanya kenapa xbwk, budak tu jwb mak dia xkeje xde duit nk beli...huhhuhu...budak2 skang mmg pandai jawab kan...pd hal kereta bapak dia punya la grand...bkn grand livina la..hehehe...pencil sebatang pun xleh nk bwk g skolah...terus je cikgu tu ckp kat budak tu, mama adam pun xkeje tp adam boleh bwk pencil pemadam n pembaris hari2...

kesimpulannya, kita sbg ibu ni, rajin2 la tgk beg anak2 yg masih kecil ni sblm hantar dia g sekolah...dh nk tutup sekolah pun..xkan la xleh nk tgk2 kan...bkn la nak kata aku ni ibu yg sgt bagus n perfect, aku pun kdg2 terlepas pandang gak sbb kdg2 cikgu bgtau kat aku adam bwk kad batman g skolah...grrrrrr....so ibu2, mama2, mak2, umi2 yg xbekerja tu, jgn la jatuhkan martabat surirumah ye,,mmg aku ngaku penat jd surirumah ni, tp paksakan la diri tu utk buat itu n ini....sbb bila anak g skolah cukup serba serbi, dh tentu hati cikgu pun tenang dan ikhlas nak mengajar anak2 kita...sama gak kes mcm kat nurseri...selalu2 la amik hati pengasuh tu...kalo hantar anak, pastikan la anak tu dh bersih, disalinkan pampers nya dulu...ni kalo sume mak bapak hantar xtukar pampers dulu, sape yg xhangin kan???mereka pun manusia biasa...sekali dua mgkn mereka boleh tahan tp kalo dh hr2 ngadap mcmtu, mmgla xtahan....eh, termasuk plak citer psl nurseri...huhuhu xmau la citer sbb aku mmg xde pengalaman pun....cuma amik iktibar je la dr citer2 yg ada ni kan..

k la, byk plak membebel hr ni...angin lintang pukang la kata kan..

2 comments:

3uri@ni said...

Mak aiii,terbeliak mata aku tgk harga roti kat sana, huhu

Ko tau, mmg ada jenis org yg mcm mak classmate adam tu. Bab tak tau cuti umum tu dah satu hal (apa kes dia tu hah?), bab tak kesah anak2 duk amik barang orang lain satu hal. Duit banyak buat beli benda lain boleh, nak beli pensil anak sebatang tak boleh.

Takkan tak rasa pelik anak gi sekolah dia tak prepare apa2, tup2 balik ada pulak barang2 tu. Asyik kena kt ko je nak prepare barang adam, pastu sampai sekolah budak lain amik. Kilang staedtler pun bankrap macam ni.

Nak kena sound sebijik kt batang idung dia tu

Nana Zack said...

Nak wat mcmne zue...kena terima hakikat harga roti mcmtu...yg local pun dh rm3, apa lg yg import dr semenanjung...nak kena amik kursus buat roti ni...hahahaha

Psl ibu tu, aku xtau la...aku plak yg xpaham jenis org yg xsensitif lgsg ni...hrp2 thn depan kalo anak dia skolah ctu lg, jgn la buat hal yg sama lg...huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...