Friday, September 24, 2010

bz ckit ye...n nk mintak tips...

2, 3 hr ni ada bz ckit sbb nak sediakan persiapan utk ahad nie....ahad ni, insyaAllah kalo xde halangan, kami akan adakan open house kecil kecilan je....almaklumla, bjet lepas blk dr smenanjung kan...hehehe... tp alhamdulillah, ada gak bhgn utk open house akan dtg nie.....

dlm kepala ni duk pikir mcm2 menu....menu asyik berubah2 je nie....itu nk wat, ini nak wat...tgn ada 2 jek, kaki pun ada 2 gak...hehe...ahaksss...tamak sungguh...kang penyudahnye, ada gak g tempah....ekekekeke...tp kat sini xtau nk tempah ngan sape...nak xnak, kena usahakan sndiri gak la....wat sndiri je la juadah2 tu nnt......wat mana yg termampu je kan.....janji aku puas ati, tetamu pun puas ati....

ha...semalam bwk adam g appoinment lg utk setahun 9bln.... mcm aku pnh kabo sblmnie, adam ni ok je dr segi fizikal n kesihatannye....mental pun alhamdullah....tp 1 je masalah dia nie, dia xmau bercakap la....mulut dh mmg konfem bising, tp suku kata mcm 'ma', 'pa', etc...tu xde la....dia kalo nk pggl aku, dia akan bising semacam...tau la aku dia tgh pggl aku atau papa dia....tp kalo kte bg arahan kat dia, dia mmg faham la...cuma mulut tu je la berattttt la sgt...sampi kan nurse tu kata adam ni mls nak bercakap...nak kata aku xajar, dh aku duk umah ngan dia hr2, hr2 la aku duk berbual ngan dia, cuma dia je xmau ikut apa aku ckp...

korang ada tips @ petua ke nk bg budak cpt ckp x?hehehehe....kalo ada, hulur2kan la ye pada mama yg kebuntuan ni....tp siyes, kat sini kami kurang bercampur gaul ngan org lain la....bila ada ocassion, baru la adam ni jumpa ngan geng2 dia...waktu2 lain mmg xde...takat tgk muka mama ngan papa dia je la...huhu

nurse suh tggu smpi umur dia 3thn, kalo xnk bercakap gak, kena refer pakar,....huhuhu risau gak aku dibuatnye....korang doa2kan la smoga adam xde apa2 ye....Aminnnn.....

3 comments:

Unknown said...

nana : ko jgn risau sgt lah...memang ada jenis yg tak berapa minat bercakap. aku x reti nk bantu mcm mana cz anak aku yg sulung tu suka bercakap & 99% tak pelat. klu g & balik keja tu memang aku suka ajar dia macam2 & ajak bersembang. dia memang bg respon yg baik, tu yg cepat & pandai cakap.

anak kwn aku pulak, minat bercakap tapi pelat. sama baya dgn alif tp dia kuar dulu.

mak aku nya petua, bagi makan bertih jagung @ pop corn tu ha. tp aku x follow cz dah terlebih cakap....

psl open house ko...senang je klu aku. buat satu2 jenis tp boleh makan macam2. cthnya : 1) nasi himpit @ ketupat segera tu jadikan bhn utama then buat kuah lontong, sambal kacang, rendang & soto. 2) sup - ko sediakan mee, kuey teow, bihun & bahan2 soto

aku dah banyak kali buat open house yg berhari2 sampai dah tak tau nak masak apa

sorry yer pjg berleter. macam blog aku pulak :-)

~Huang Yo Shi~ said...

Sekadar berkongsi pengalaman,...
Dulu ms 1-2thn, anak bujang aku pun mls cakap. Tunjuk2 pandai, kita cakap n bagi arahan pun die paham. Percakapannya terlalu pelat, sampai org tak paham...aku pun tak paham...

Msk 2.5 thn aku dah risau, trus g bwk g speech pathologist kat child development center kat perth. Itupun waiting list punya laaa pjg, dkt umur 3 thn br dpt jumpa.(sbb nak g private kiteorg tak mampu)

Speech pathology anak aku galakkan aku baca buku kat anak-anak plg kurang pun sekali sehari, cth time nk masuk tido, x yah lelama dlm 5-10 cukup la katanya...Kalau budak nampak boring je ngan crita tu, cepat2 pendekkan cerita n habiskan...Die suggest cari buku yang anak2 kita minat dan baca,ulang2 pun tak pe...

Sblm ni, aku tak bother pun benda ni...tp pas aku try dkt anak aku, alhamdulillah,berkesan... Infact, hasilnya jugak anak pompan aku sampai becok sgt lah plak jadinya ... Skrg, baca buku sblm tido mmg dah jadi rutin bdk2 ni.

Then,die kata kene biasakan anak bergaul dengan budak yang lebih kurang sebaya membantu mempercepatkan kemahiran berkomunikasi secara oral & sosial.Kalau boleh, yang yang dah kedepan sket, supaya die bleh blajar dr bdk tu...

then, rajin cakap dengan anak-anak...tanya apa die buat...ajak die bercerita ttg perkara yg die minat...ajar die describe benda yang die minat...

Masa 1-3thn mmg penting. Masa ni lah kalau die ada masalah, ko kene kenalpasti cepat...supaya ko boleh buat apa yang patut utk anak ko catch up apa yang die patut dah boleh buat.

Tapi dlm ms yg sama kita jugak kene sedar yang ,setiap budak ni unique. Tak sama, lain budak lain tahap die blajar. Biar die blajar ikut kemampuan die. So jgn push2 bdk ...sbb pressure tak bagus nanti budak akan low self esteem & hilang minat nak blajar...


Sekian perkongsian aku.
Hopefully membantu.

Unknown said...

>>ida..
thanks bg petua tu...hehe bg pop corn ek...dulu ms rajin ikut papa dia g main boling, mesti beli pop corn gak...adam pun mkn gak....nnt leh cuba lg la :)...

>isyah...
wah, bgus sungguh pendapat ko...kalo bab berbual, mmg slalu aku amalkan... adam pun sbnrnye mulut dia bising gak cuma apa yg kuar dr mulut dia tu xde yg suku kata .. cth mcm 'ma' 'pa' 'tu' 'ni'.. yg terkuar cuma 'aaa' 'ooo''eeaaa' lbh kurang la...bising dia mmg leh tahan...

kalo bab bergaul tu yg ada mslh ckit kat sini...sbb aku sndiri xbercampur, apa lg anak aku...huhu tu yg sedihnye kan...kwn2 duk taman jauh2...nak hrpkan anak2 jiran, aku xbpe kenan sbb tmn mainan sebelah ni mcm xslamat utk bebudak baya adam ni je la...huhuhu aku ni kan slalu pikir -ve....

kalo bab bc buku tu aku rs ada btul gak la sbb aku kalo bc yasin, dia suka duk kat riba...penyudahnye kalo dia jumpa buku2 kecik, mula la mulut dia berbunyi mcm mengaji...hehe...pasni kena praktikkan la sblm tido....

time kasih byk2 ye isyah...pasni aku kena rajin2 bc buku :)...

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...