Friday, April 15, 2011

menu hr nie...

hr ni ekceli xtau nk masak apa...hr2 duk masak sambal je ikan kembung tu....nape masak sambal? sbb bila sambal je la adam akan mkn nasi, kalo masak air2 ni mmg dia xlayan...nak2 kalo sup...pelik tul aku...biasanye budak baya2 ni kan suka mkn sup, tp tekak adam ni lain mcm plak...yg aku prasan, kalo ada lauk sambal lwn plak ngan syur lemak, lg laju dia mkn....

oh ye, adam dh start mkn nasi tau....dia blaja mkn nasi ms blk kg hr tu....terkejut gak aku ms dlm flight n masa kat umah neneknye dia mkn...nmpk sgt la mama adam masak xsdp kan??? hahahaha....bila kena air tgn nenek, laju je dia mkn bersuap ngan pak long dia....huhuhu kecik ati mama tau...tp xpe la, jnji dia nk gak la mkn nasi..

pastu blk kk, dia xmau mkn nasi smula...smpi la 1 hr tu g umah auntie onie...auntie onie masak sup bebola ayam..nak plak dia mkn...tu pun sbb tgk kwn nye mkn, dia pun mkn gak...dpt 4 ,5 sudu pun jd la.... so, mcm biasa, hr2 seterusnye mama try wat gak sup tu...hampeh je...adam xmau...hahaha...xkan la hr2 nk g umah auntie onie bru nk mkn adam oiiii...hehehehe......

lately ni, aku suh abg beli nasi lemak as my bfast everyday....mkn besar ok...sbb mcm dh xlalu nk mkn kuih2.. roti plak bkn xmau mkn, tp wat hati sedih je....sbbnye nnt semut yg mkn dulu...huhuhu....pastu terbuang mcmtu je...sayang kan...huhuhuhu...nasi lemak tu biasanye aku akan bg 2...separuh mkn ms bfast n separuh lg aku akan mkn ms kul 9@10pg sbb ms ni perut ku akan start berkeroncong smula...huhuhu...ms ni la adam akan ngecek nasi lemak aku...sbbnye dia tgk ada sambal kan...tu yg laju je dia mkn nasi lemak tu....sng hati mama tgk adam mkn nasi tau....patutla skangni dia makin aktif...terlompat sana sini...huhuhu...ha, nasi lemak tu aku just bg adam nasi semata2 je tau...telur aku xbg sbb aku prasan mcm dia alergik ngan telur la....adam ni ada ekzema ye...bru dpt kesan penyakit nie...tu pun secara kebetulan...kalo x, mmg aku xtau menau...

ok la, tutup citer adam...hr ni masak lemak cili padi je ikan kembung tu....tgl 3 ekor je kan...idea ni timbul pun sbb jiran aku ckp cekur umah kami besar2...dia nk mintak benih cekur kami...aku xkisah pun, amik je la sbb mmg aku sndiri dh xtermasak....byk sgt tumbuhnye.....citer2 psl mknn jawa, tu yg timbul nak masak cili api plak sbb memandangkan pokok kunyit aku pun dh merimbun gak...huhuhu smpi kena mkn ngan ulat daun2nye...


pedas giler ok lauk nie...kalo abg komplen xpds gak xtau la....tp kalo la dlm tu ada ayam...omak aiiii, lg sodap jd nye tau....lammo den xmeraso lauk tu...ayam kek sini xbapo nk sogar sgt, tu yg payah den nak boli ayam kek sini....ikan tu, den goreng dulu pasal dh seminggu dlm esbok....tongah2 tu asam sokoping...hahaha den mmg suko ltk asam kalo masak lomak ni...ikut anak tokak korang la yo.....

korang msk apa ye hr nie....peknen2 ni suka sgt sibuk hal dpur org...hehehe....cauuuu.......

10 comments:

3uri@ni said...

Waaa, adam makan pedas eh (^__^), senang aaa ko nak masak2 eh

Aku kalu masak ikan ke, ayam ke, mesti nak kena goreng dulu, kecuali masak sup. Kalu tak, aku slow sket aaa makan.

Eh, aku tak pernah makan cekur. Sedap ke? Bab makanan dedaun ni, aku slow aaa, kahkahkah Laki aku dah la x makan sayur/ulam. Harap aku je la duk makan. Kang kalu masak tu, penat nak ngabiskan sorang.

Masa peknen dulu pun aku hari2 tibai nasi lemak, selera besor le katakan. Nie skang dah lama x makan. Tak jumpa la gerai yg jual nasi lemak sedap, huhu

zana said...

uiii..tekak mak buyung nie...hahahhaha...nana, aku ada kol ptptn, dia kata org yg ada 2 data, br nk proses..tak tau lg bile leh tau psl dpt ke tak ujrah tu. 2 data ni maksudnya mcm kita, ada data sblm kita smbg degree, dgn ms degree.sbb dulu kan kita Integrasi, so bila kita mntk smbg degree tu, so, kita ada 2 data kt ptptn.

Unknown said...

>>zue...
sng mmg sng gak zue...tp kdg2 tu bosan gak la sbb asyik mkn sambal je kan...kdg2 tu nk gak mkn sup2 plak...tp tu la, adam xlayan pun...tp sjk pas mkn ubt cacing hr tu mmg selera mkn dia menjadi2 la...hehehe..

cekur tu mcm daun kunyit gak zue...kalo masak lauk lemak, hiris2 je daun tu...kalo masak pecal la lg best (macam lemak cili api, cuma kaler putih je)...tp ikan @ ayamnye dibakar dulu...daun cekur hiris2..mmg sdp... buat sayur aku xpnh lg cuba...tp ni bru dpt idea nak try wat urap plak...sama la mcm papa adam ni, dulu mmg jenis xmkn sayur@ulam...tp aku paksa dia dr awal kahwin dulu, alhamdulillah skangni dh pndi mkn ulam n sayur2 hijau...hehehehe..

nasi lemak yg aku mkn hr2 ni pun xla sdp mana pun...tp dh xde benda lain nk mkn, buat sndiri mls plak tu...tu yg mkn je la apa yg ada...hehehe....

>>Zana...
eh, ko masih cuti lg ke??? alahai, bru nk proses ke...lmbtnye....aku rs dr thn 2009 diorg ckp mcmtu...huhuhu...saje je nk suh kte byr mcm biasa nie...tp risau gak la kalo xdpt kurang nnt...huhuhu..mintak2 la dpt kurang kan...Aminnn...

$ue @nim said...

dapur umah aku x berasap arini.. hehee.. selalunye berasap gak sbb pagi2 masak bekal. .tapi arini terbabas bgn lwt, berasap sbb masak air je la.. :D...

aku tertny2 gak camne rupe cekur tu ek... ade yg daun cam selai2 tu pn org pgl cekur gak... ko plak, yg daun cam kunyit pn pgl cekur gak... ke cekur ni byk jenis... aku senang je, nk bel sayur, gi pasar main tunjuk jer..kadang2 tu x tau pn nama stendednye.. nama kelate, lain plak bunyi nya.. hehehe..

adam x nk mkn ke??... cuba bg vitamin, kot2 menjadi.. asyraaf time dia x lalu makan, aku bagi vitamin sohtambah selera.. tapi kalu dh berselera, ngalahkan mak bapak dia la plak...

adam ni memilih gak makan nye.. payah la gini... tah2 mama ngan papa dia pn memilihgak kot.. tu yg berjangkit kat adam tuh.. hehehe...

kami 3 beranak, sume bedal.. hehehe.... senang crite kan... :D...

Unknown said...

>>sue..
wahhh...rajinnye ko sue siap bwk bekal...aku sjk peknen ni, dh xmask utk bfast, tmbh plak dh duduk kat dlm base ni, pg2 dh ada org meniaga..tu yg pki beli je...hehehe

skang selera adam dh ok sjk pas mkn ubt cacing hr tu...aku rs sbb sblm ni perut dia ada cacing la, tu psl dia lgsg xde selera nk mkn...bg vitamin tmbh selera tu pun xjln gak..mcm2 brand aku bg..kalo menjadi pun, jap je...

hehehe adam ni mmg memilih ye...nk kata ikut sape, hmmm mgkn ada gak..tp slh sorg dr kami la...hahahaha...

$ue @nim said...

errr.. aku bukan nye rajin.. kalu ikut kerajinan, aku bg 3 dari 10 kot.. hehehe.... tapi terpakse la ... opis aku ni kwn org2 mata sepet.. jadinye byk kedai tu je la... kalu x bwk bekal, jwbnye x mkn la aku... mkn roti beli kat 7e je la... tapi ok gak bwk bekal.. jimat gak.. kat area umah aku ni pn ade org berniaga gak.. ari2 mkn benda sama, muak gak... aku sll beli tuk bekal ank aku kat umah ngasuh je la..

eh!!! agaknye cacing dalm perut adam tu dh mati sume kot.. tu yg ade skit selera mkn dia tuh...

3uri@ni said...

[zana]>> ko naik keje bila zana? nanti baby antar kat mana? wani kan? ari tu ko sebut nama anak ko laju sgt, tak sempat otak aku nak tangkap, huhu

[sue]>> aku kalu bab org masak bwk bekal memang respek, rajin aaa sue...ok apa bwk bekalm kang hari2 turun makan kedai, boring gak. Tp tensen bwk bekal satu je la, kang time vitamin M tinggi, liat pulok nak wat bekal kan, hehe

zana said...

zue : aku cuti 3 bulan :)...hehhehe..kan gov dh boleh amik cuti 3 bulan..Bulan 5 ni naik lah keje...InsyaAllah nnt anta wani diyanah kat taska. Satu tempat ngan anak abang aku. Tapi, mcm malas je nak naik keje dah..huhuhu..

Unknown said...

>>zana..
hehehhe...biasala kalo dh hr2 duk ngadap anak nie, mmg lama2 jd mls nk start keje kan...tp nk xnak kena start kje gak kan...hehehe...nnt ko tgk la, hr 1st nk anta kat taska tu mesti ko nak nangisnye nnt...pastu asyik teringat2 je ms keje...mula2 je tu, nnt lama2 mesti ko dh biasa nnt :D...

dinie said...

lama tul xjengah blog ni.. mcm2 citer, name i pun kuar ye..hehehe.. mehla adam, mkn sama2 amanda, tp biaseler aunty ni suka st msk sup..ekekeke.. sng n pantas =)

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...