Thursday, April 18, 2013

demam panas, HFMD

salam...lama dah mengupdate kan...hjg bln lepas kami anak beranak blk kampung sbb ada emergency...ms tu bru start cuti skolah, kami otw ke KK..abg ada keje kat sana, n kami mcm biasa la ikut alang2 cuti skolah dh bermula kan...plan asal kononnya g awal so boleh la bwk adam n khabir g Lok Kawi tgk binatang...tp tu la, kita ni hanya mampu merancang, Allah jua yg menentukan...otw nk smpi ke KK ms tu, abg dpt kol dr mak...bila dh dpt kol mcmtu, wat apa pun dh xmenjadi kan....

so kami amik keputusan, abg setelkan terus keje mana yg mampu wlpun ms tu hjg mggu...seb baik la tgh ops daulat so ofis still buka wlupun hjg mgu...so, ahad tu mmg abg setelkan apa yg dpt, mohon cuti terus wlupun cuti tu bersyarat...xkisahla, janji kami dpt blk....isnin pg2 kami terus amik feri pertama blk ke labuan...sampai je rumah, org yg paling bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz skali dh tentu la aku kan...huhuhu kemas2 apa yg penting dulu...pastu kemas2 apa yg dapat plak....

pg2 selasa kami fly ke KLIA plak...wlupun dpt blk semenanjung, dlm kepala ni duk risau gak sbnrnya...taku2 ada terlepas pandang lupa nk tutup itu ini....ye la, last minit kan....sampai je KLIA kami terus amik LIMO je malas nk susahkan sapa2 n dh mls nk pikir pjg...terus ke destinasi....alhamdulillah, bila dpt bertemu ngan FIL, tenang sikit hati ni...ye la, sejak dpt kol dr mak, mmg abg dh xkeruan...wat itu ini sumenya xkena....

bila dh jumpa, kami buat keputusan...abg duk kl kai bertiga blk kg...ye la, abg nk jg abah..kang kalo ada budak2 ni, mana nak jg abah, mana nak layan kerenah budak2 ni kan...so, pg2 rabu kami dh gerak ke BP plak...n ptg tu gak abg blk shah alam semula....

dan mgkn sbb travel 3 hari berturut2, adam plak kena demam panas....mmg dugaan la...demam dia cecah smpi 39.5...huhuh pening kepala aku dibuatnya...nsb baik la aku ada ngan famili, so mintak la adik aku hantar kan ke klnik..biasala budak2 kan, kalo dah demam panas mcmni, rengek nya pun lain mcm la...sume nya nak nangis bila suruh bangun, suruh jalan, suruh makan...huhuhu...last2 suh dia tido je la...pas 2 hari, adam mula sng dr demam, jangkit plak kat adiknya...yg adik lg best...demam cecah sampai 40...tu pun aku sdar ms kul 2.30 pg...badan dia panas semacam pastu menggigil2...sama demam mcm abg dia gak gigil2...nak xnak aku kejut mak ngan papa...pas bg ubat, terus bwk g emergency...

angkutla dua2 skali g hospital mlm2 buta tu....doc cuma ckp demam biasa je...pas bg ubt, insyaAllah baik...aku tawakal je la...pastu tggu papa amik keta...tgh2 tggu tu, dtg la ambulans...adam ckp, 'mama, ada org mati'...terbeliak biji mata aku...ntah mana dia blaja pun aku xtau....aku ckpla bkn mati, org tu sakit la...huhuhu

bila dua2 dah senang dr demam, dtg lg dugaan...aku igtkan dua beradik ni kena chicken pox...ye ye la aku ajak mak ngan papa g klinik mlm2...sbb budak2 ni asyik tergaru2 je...bila doc cek, rupanya mereka disahkan kena HFMD...uwaaaaaaaa...mama nak pengsan ms tu..ye la, xsampai seminggu lg dah nak terbang blk labuan semula..mama dh la xjalan2 lg kat BP tu...uwaaaaaaaaaa...

lg menyayat hati, doc pesan mereka berdua ni perlu dikuarantinkan...adehhhhhhh, luluh hati ni...dh la abg xde, kena handle sorang2 la nmok gayanya...nsb baik la mak ngan papa ada...n aku bernasib baik sbb mereka berdua ni kena mild hfmd....

dan akhirnya, kami bertiga xdpt blk saing ngan abg sbb beli last minit harga melambung,....jd tinggal la kami lbh seminggu kat bp...dpt la mama jln2 kejap wlupun takat mkn cendol kat bus stand tu...hehehe



2 comments:

3uri@ni said...

Kesiannya....macam2 kesah ye.
Kena kuarantin tu kat rumah ke kat spital?
Mujur jugak masa tu kt kampung kan, risau2 pun ada ramai yg boleh tengok2 kan

Unknown said...

kuarantin kat umah je...sbb ms cek up hr tu kat klinik biasa je...kalo g spital swasta mau kena kuarantin kat spital agaknya...huhuhu...kat kuantan xmusim hfm ke zue??? sbb aku dpt tau dr doc tu dia kata tgh musim hfmd kat smenanjung...h1n1 pun dh ada balik skangni...

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...