Monday, August 18, 2014

Sambutan Raya

Last friday, 15 ogos sambutan raya di sekolah tadika adam...mcm biasa la, buat style pot luck...aku awal2 lg dh plan mmg nk buat laksa johor plak kali ni...so, bersilat la pagi2 kat dapur buat laksa johor ni ye...jamuan start pukul 10 pg plak tu...huhuhu...bahan2 nya aku dh siapkan semalamnya, so, pg2 tu just tinggal nk menumis je la...xla susah mana kan cuma ni kali pertama buat laksa dlm portion yg banyak la...biasa masak utk makan berdua je...

pg tu abg ada gak tolong potongkan limau, mayangkan bawang besar...susun semua tu dlm bekas bulat2 yg ada partition tu...cuma potong timun je aku xbg tugas tu kat abg...sbb nya, confirm abg xtau mcm ne nak potong timun style mkn laksa johor ni...hehehehe...

tepat jam 9, semuanya dh setel...kuah laksa siap, mee spaghetti pun dh siap celur...timun dh siap hiris...aku pun siap2kan terus masuk dlm bekas yg bersesuaian, utk makcik2 yg sapu kat kuarters ni pun aku sempat tapaukan.....pastu dlm jam 9.20 tu, abg terus hantar ke tadika adam.. abg terus g kerja, xdpt la nk join kami sambut raya kat sekolah adam...aku ngan khabir dtg kemudian je..siap2 wangi2, baru la g sekolah adam..hehehe

adam bersemangat nak sambut raya kat sekolah...dia dgn kwn2 ada buat persembahan nnt...

the making of kuah laksa johor....kali ni buat tenggiri+kembung+udang kering je...

ni aksesori asas nya...yg tgh bertutup tu sambal belacan....kalo mcm bab2 daun tu aku xbrapa minat..lg pun kat sini susah nak dpt kan daun selasih...satu lg, kang ltk2 pelik2 takut org sini xpandai makan....

mee spagehtti.. kali ni aku lgsg x chap pun mee nya..ni kalo mak tgk, mesti ckp aku malas...hohohoho..dh xlarat nak mengechap...igt lg, dulu2 kalo mak buat open house, semuanya mak buat sendiri...mee spaghetti ni pun mak tetap akan chap walau byk mcm mana skali pun...ni anak nya baru rebus sebungkus setgh je dh xlarat nk mengechap... T___T

simple n nice je deco dia...kang kalo deco lbh2, budak2 ni bkn boleh duduk diam kan...simple mcmni pun lepas abis persembahan, bunga2 kat depan dh ntah ke mana...

persembahan dari kanak2 perempuan...

persembahan dari kanak2 lelaki plak...nyanyi lagu blk kampung...mula2 masing kaku je nak menyanyi...semua xnak pandang depan..bila enjin dh panas, dh mcm buat show la plak...nak2 yg pki baku kelabu tu, mmg dh ada ciri2 entertainer plak...sgt 'sporting'....enjoy sgt2..^__^

skema je adam ms buat persembahan...pd hal ms hari2 buat rehearsal, masing2 mcm apa..nyanyi terjerit2..bila ms nk buat persembahan, masing2 takut nk bukak mulut ^__-

sesi bagi duit raya plak...tu pengerusi persatuan ibu bapa tadika ganggarak...mewah la budak2 ni tahun ni, asyik dpt duit raya je kan...

utk kanak2 bkn tadika pun dpt juga...suka la si adik tu...

antara yg hadir...patutnya ramai lg...mmg susah nk kumpul semua budak2 hadir kan...

bersama cikgu2 plak..suka la si khabir tu dpt kena dukung....

alhamdulillah, laksa aku abis juga walaupun pd awalnya mmg xdpt sambutan...sbb mereka yg hadir tu xtau mcm mana nk mkn n nmpk pelik menu aku tu..ye la, biasa spaghetti mkn dgn bolognese ke, carbonara ke kan, tp ni mkn dgn kuah ikan...hehehehe...tp mana yg tau pasal laksa johor ni, mmg mkn la... 

di hujung majlis pula, sesi menapau makanan...aku tgk laksa aku mmg byk lg n mcm xterusik je...dlm hati ni, terasa la juga...tp pujuk dulu hati ni, ye la mgkn org sini xpandai mkn kan...sekali nmpk sorang bapa ni tgh mengosongkan bekas dia...pastu dia cedok spaghetti aku sebanyak yg dpt..pastu ltk kuah plak....bila nmpk, aku terus bgtau yg ni laksa johor, n bgtau cara mkn nya mcm mana..lawan dgn aksesori yg ada...tp mmg btul la, org sini mmg xpandai mkn dgn aksesori tu...mereka tapau kosong mcmtu je...penyudahnya, abis gak laksa aku kena tapau dgn ibu2 n bapa2, cikgu2 pun xketinggalan tapau siap2 sbb takut abis....alhamdulillah....xla rasa menyesal jamu mereka dgn menu johor ni kan ^__^... cikgu pun siap pesan, jgn la bwk blk bekas aku tu dulu sbb dia nk perabiskan sume aksesori tu...hehehe...balik rumah, lega rasanya..xperlu nak susah2 hati fikir makanan xabis...alhamdulillah, mmg cukup semuanya...yg ada kat rumah ni pun cukup2 utk kami mkn smpi ptg...

2 comments:

3uri@ni said...

Rajin ko bwk mknn yg banyak aksesori utk potluck, ngan kuah lg, mee lg, ulam2 lg :)

Unknown said...

mmg dh lama teringin nak jamu org dgn laksa johor ni...xdpt buat open house kat rumah sendiri, dpt bwk potluck pun jd la....alhamdulillah, lepas gak teringin ni kan... ^__^

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...