Tuesday, July 27, 2010

yeah!!!!!



akhirnye, donut ku menjadi gak setelah mencuba pelbagai resipi..hehe... hr tu ada gak try wat donut yg iu bg resipinye...memula mmg ok je iu, bak kata husben ku "rangup diluar, lembut di dalam"...hahaha donut ku rangup yg xtahan tu...tp bila sejuk, keras plak...tp xsekeras yg mcm mula2 aku wat tu yg smpi bantat...baling ke dinding pun xpecah tau...hahahaha.... mgkn sukatan aku salah kot iu, tu yg xmenjadi bila donut tu sejuk...huhuhu...


ni la rupanye iu...nmpk mcm ok je kan, tp bila dh sejuk sorang pun xsudi nk jamah....huk huk huk...

pg td aku try wat lg...kali ni dpt resipi dr kwn ms skolah dulu....try wat ckit je dulu sbb takut fail lg kan.... dgn bersemangat waja nye, aku pun mulakan projek donut ku....tgh bahan2nye pun sng bangat....xde yg pelik2 la...bila dh adun sumenye, mcm best je rs ms menguli tu...mcm dh dpt instinct je yg donut ku akan menjadi kali nie..... bila dh siap perap, pun aku tgk sgt la puas hati sbb adunannye naik n lembut....uli lg skali n bulat2kan...perap jap pastu goreng....ummmpphhh!!! shedap tau (hahaha puji diri sndiri je la).....adam pun layan gak donut ni, so maknanye dia dh leh terima la..xmcm yg sblmni, xhingin dia nk rasa....

yg ni bru wat pg td...alhamdulillah, menjadi plak kali nie....pd hal pki yis yg sama je...bkn salah yis ye kwn2...aku yg sengalllll!!!! hohoho.....so, kredit utk my fren RIN...hihihi...


Rynne Zainal Abidin July 26 at 10:28pm
nana ni resepi donut

bahan a:
3 sudu besar mentega / margerin
2 sudu besar susu tepung
1 1/2 sudu besar gula pasir
1 paket mauripan (kalau brand lain pon bole)
1/2 sudu kecil garam
1 mug air

bahan b:
lebih kurang 500g tepung gandum

cara:
- campurkan semua bahan a dalam 1 bekas
- masukkan bahan b sket2 sampai jadi doh n x lekat kt tgn - uli
lebih kurang 5 minit
- biarkan 15 minit - bila dah naik bole canai dan terap guna acuan
donut
- goreng

6 comments:

3uri@ni said...

Bila la aku nak wat donut nie...x penah buat pun selama nie...beli pun jarang2...bab2 nak menguli yg aku liat sket nie

Unknown said...

>>zue,
nak ulinye jap je zue...dlm 5min je...smbil2 tu adam duk cangkung dpn aku dgn muka yg pelik skali...hahaha....

Effah Mahat said...

nana ... nampak macam shedapp je.. hehehe.. apsal tak antar masuk dalam sini? hehhehe

Unknown said...

>>effa...
huhuhu...jauhnye nak anto ke dalam tu...:D..ni pun experimen jek...skali menjadi la plak...hihihi

dinie said...

best2 nt nk try wt jgk..hehe..

Unknown said...

>>onie..
wat jgn xwat...hihi

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...