Monday, November 22, 2010

sate korban

salam…kalo td citer psl cemas, ni citer pasal mkn2 plak ye….

pg raya tu, aku xduduk umah…disbbkan aku dh siap2 masak mlm raya tu, so, pg tu xde la nk kecoh2 sgt…just prepare utk mkn di pg raya n prepare nk bwk bekal masuk dlm base….aku lepak kat umah onie kat base…duk situ dr pg smpi la dlm kul 1lbh… just nk beraya sama2 je sbb kat base meriah ckit sbb majoriti smenanjung, rmi xblk raya plak tu….tu yg aku menumpang skali…huhuhu kesian kan kami….

abg duk tolong lapah lembu skali…dpt la daging 1 kilo…kalo ikutkan dpt 2kilo tp abg xmau sbb kami mkn berdua je kan, xlalu la nk mkn dging hari2….huhu…smpn lama2 pun xsdp gak…n takut xde ruang nk simpan je kat dlm icebox tu nnt….

disbbkan xtau nk watpe ngan dging tu, aku decide nk try wat sate…maklumla, kat sini susah nak dpt sate tau…kalo ada pun, mak aiiiii, kecik lg dr jari kelingking ku yg comel ini…harga plak 50sen secucuk…amatla xberbaloi….tu yg aku duk teringin nk try wat sate….

so, aku pun cr la resipi perap kat tenet….dah dpt, terus ajak abg g giant nk cr bhn2nye…hehe…bhn2nye xsusah mana rupanye…tu la, tau mkn je, buat xtau…huhuhu

yg ni aku bakar sndiri…kah kah kah..rentung belah atas nye…..


ha…yg ni abg yg tolong bakarkan…cantik je kan…kekekeke…ye la, mau nye xcantik sbb dia dh tau nk kontrol api camna…kekekke…

aku pki resipi ni….dari kak NoorMasri…cari kat CARI..

Bahan-bahan satay: 
1 kg isi ayam/daging } dihiris kepingan 2.5 x 2.5cm
1 1/2 sudu kecil garam
4 sudu besar gula pasir
2 sudu besar madu
2 sudu besar minyak masak
lidi sate
minyak untuk merenjis(dgn serai yg dititik)

Bahan yg perlu dikisar:
3 ulas bawang merah
2 biji buah keras
2 ulas bawang putih
3 cm kunyit hidup atau 2 sudu kecil kunyit serbuk
4 cm halia
2 batang serai
4 cm lengkuas
1 sudu besar ketumbar   } disangai
1 sudu kecil jintan manis } disangai
1 sudu kecil jintan putih  } disangai

Cara membuatnya:
- ampurkan gula, madu, minyak masak dan garam ke dalam bahan-bahan kisar.
- Perap daging dengan bahan kisar sekurang-kurangnya selama 3 jam .
- Cucuk dengan lidi dan bakar, sambil merenjis dengan minyak menggunakan serai hingga sate masak.
- Sajikan dengan kuah kacang, nasi impit, ketupat, bawang dan timun.

Tips: Lidi terlebih dahulu direndam di dalam air selama 2 jam sebelum digunakan untuk  mengelakkan  lidi hangus bila satay dibakar.

p/s: zue, aku sje je wat entry ni sbb nak bg ko jeles ngan periuk panggang aku yg baru nie…hahahahaha……(kuar tanduk ni)

2 comments:

Effah Mahat said...

nana, effa ada tag nana :)

Unknown said...

>>effa..
alamak effa, hr tu aku dh teringat nak wat, tp hati xtenteram ms tu, terus je terlupa...huhuhu tggl 2hr je la.... :(

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...