Monday, August 1, 2011

sahur apa?

salam ramadhan wat teman2 sekalian...xkira la teman maya ke, teman blogger ke, teman rapat ke....smoga ramadhan kali ini membawa seribu erti pada kita semua...Aminnnn (^___^)...

yaaa...kalo puasa tu, xlari dr topik menu masakan kan? korang makan apa sahur tadi? kami suami isteri jenis kena makan berat....abg dr kecik mmg style nye mcmtu katanye...aku plak, ikut angin...kdg2 terasa nk mkn berat, kdg2 roti @ biskut pun dah memadai....tp dlm keadaan skangni, aku wajib la mkn mknn berat sbb risau kot la bb lapar...sbb dh besar kan, 8 bln....

sahur td aku just goreng ikan bilis campur bwg n lada je + telur dadar...tu je la menu kami yg boleh membangkitkan selera...kalo lauk berkuah2 ni takut xtermakan je...air plak 3 jenis...hahaha, sahur pun dh 3 jenis air, buka nnt xtau la bpe jenis kan...ngeeeeeee... sahur td just minum teh o limau halia, susu n air masak....pastu mcm biasa, last skali mkn kurma sbg penutup...hehehe...

korang sahur apa? share la ye...aku mati kutu gak xtau nk masak apa utk sahur...kalo utk buka aku xrisau sgt sbb plan mcm nk beli je la...haha tenaga sgt limited ye...

*** kat freezer ada daging payau n udang...agak2 korang masak apa ye yg ringkas n membangkit selera utk sahur??? ishhh poning pale den, skangni cuma nmpk dging masak kicap je la.....huhuhu

5 comments:

dinie said...

onie mmg prepare ikan rebus.. pape grg je sahur nt.. xlalu sgt nk mkn pg2.. ikan terubuk masin pun ok gk =)
plan pg esk.. nasi n ada roti telur..hehehe.. sbb xlalu mkn ns ble mkn roti jg.. tp nasi wajib ambik, kalo x lembik..huhuhu

3uri@ni said...

Baba Naurah jenis makan ringan2 masa sahur, aku jenis makan berat, tp sejak2 dah kawin, tak kuasa la nam siapkan makan berat2 dah laki tak makan. Mmg buntu nak prepare menu sahur ni.
Kalu dpt makan nasi ngan serunding cam dulu2 tu mmg dah sedap sgt aku rasa.

Kelkatu Biru said...

Aku lak suka kalo dpt ns panas,sambal balcan, telur dadar n kicap pon jd lah...da cukup.

Aku suka bersahur berat. Berbuka ringan tak pe, tp kalo bersahur tak berat, perut aku ade sikit meragam la...(tatau la sbb psaikologi ke atau mmg spesis perut gini)

Aku suka gak lauk sambal2 tumis ms bersahur, terbukak selera rasa...so kalo lauk cenggitu, aku masak lebih la utk sahur sekali...ms sahur panaskan balik je, makan ngan ns panas + kicap.

nanazack said...

>>onie...
ikan tu rebus gitu saje atau ltk asam garam gak? xpnh la plak buat mcmtu... hehehe...

>>zue..
ok la tu, xyah nk pikir menu apa hr2...hehehe...umah kami ni terbalik, sahur kena berat tp bila buka, laki aku xmau mkn berat...just kuih muih je dh cukup bg dia...hahaha pening gak nak cri @ wat kuih apa...hehehe

aku pun bru je ckp ngan laki aku, kalo ada serunding dging bestnye, teringat ms studi dulu....pembuka selera weiii..ni aku bru beli kat superarket, xtau la sdp ke x...bedal je la nnt...hehehe

>>isyah...
kalo kat umah famili aku, wajib buka berat...lbh2 lg nasi berlauk la...kalo sahur plak, ikut tekak masing2...ada yg suka mkn berat, ada yg suka mkn ringan2 je...mmg akan ada 2 pilihan la...tp tu la, aku ni xsegagah mak aku nk sedia kan 2 pilihan mcmtu...huhuhu...

dinie said...

ikan tu rebus boh asam keping+ garam.. nk sedap rebus smpi air kering.. sejuk boh dlm peti.. sahur goreng saje .. hehe.. sedap =) ikan kembung/basong ..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...