Tuesday, September 20, 2011

baby Khair part 2...

***kte smbg lg ye (^_^)...

mmg lepas air ketuban tu pecah, aku lgsg xrasa skt apa2 pun, apa lg contraction, cuma geli2 je sbb xselesa basah2 mcmtu...xmcm adam dulu, lepas je doc pch kan air ketuban, sktnye hanya Allah je tau...mmg contraction on the spot ms tu....tp xplak kali nie.. oleh kerana aku xrs skt apa2, doc bg choice kat aku sama ada tggu smpi keesokkannye...tp dia xjamin sama ada aku leh normal terus atau x sbb kalo jalan still xbuka n air makin ckit, aku still kena czer gak at last....FYI, aku dh x digalakkan induce lg memandangkan ms adam dulu aku dh induce sebanyak 3x, masuk air n masuk gas...so, kalo aku induce lg utk kandungan kali nie, doc kata leh bg bad effect pd kesan czer yg lepas n bb aku...dan disebabkan aku xrs contraction lgsg, doc risau air ketuban aku kering n bb jd lemas...so she advice us, better czer then wait....huhuhu so kami husben n wife duk bincang jap...n keputusan aku ltk pd abg.... abg setuju aku di operate, tp abg nak suh operate hr tu gak...

bila sume dah setuju, doc bg masa kul 4 ptg untuk dioperate...so ms tu abg ada lbh kurang 2jam utk 'setel' kan adam...huhuhu...kami terpaksa ltk adam dirumah kwn (onie) wat smentara waktu....ms tu mmg sedih gak la..adam xtau apa2 pun ms tu...dia rilex je ms salam aku, dlm hati aku, aku tau mesti dia melalak sakan la bila smpi umah onie nnt... :-|

tepat jam 4pm, abg smpi hospital smula...aku suh abg solat asar siap2 memandangkan bilik OT masih lum sedia lg....smentara nak tggu turn tu, mcm2 doa n zikir aku baca...wlupun czer, aku ttp berdebar2 juga...sblmtu dah kol famili, ms ni mak dh xlarat nak berbual ngan aku sbb sedih sgt aku kena czer wat kali ke 2...adik aku je la yg byk bg sokongan, pujuk aku...huhuhu....takut weiii, sape xtakut kan...akhirnye, kul 5pm aku kena tolak ke OT...abg pun follow sama masuk skali dlm OT... mcm dulu gak, aku dibius separuh badan je, tp ms nak start operate tu, ada masalah ckit (xbleh citer kat cni nnt ada yg takut nak branak czer..ngeee), so aku terpaksa dipengsankan ngan gas tidur....so xleh la nak citer pengalaman bb keluar ms nie....abg duk sebelah aku pun aku xsedar apa.... sedar2 je nurse kejut aku kata dh siap....1st skali aku cri ms tu abg...siap sibuk tanya kat nurse tu, suami saya ada x td???? hehehe...bknnye nak tanya bb ok ke x? apa daaaaaa....

lbh kurang kul 6.45pm aku masuk wad smula...abg masuk jap..sempat cium2 jap (^_^) pastu tanya apa larat je sbb suara xbrape nak keluar ms tu...mgkn sbb kesan gas tidur tu kot...abg blk umah jap sbb nak amik adam...oh ye, kami sefamili berkampung di wad ye....sbb nak suh abg ulang alik agak mkn masa, leh thn jauh gak la hospital ni ngan kediaman kami....so sepanjang mlmtu aku baring menegak je la, xmampu nak gerak sana sini....

keesokan pg nye, mcm biasa la sume wayar2 kena cabut n aku di suruh bgn sendiri utk ke toilet buang air... ha! ms ni la aku diserang sakit kepala yg amat sgt....mula2 tu aku igt kejap je, tp berlarutan smpi blk ke rumah...mmg sakit gila aku ckp....aku xmampu nak wat apa2 ms tu, ngan mata xleh nak bukak, xmampu nak nyusukan baby, xdapat nak layan kerenah adam apa lg kerenah papa dia...huhuhu....aku stay kat spital cuma 2 mlm je pastu blk umah terus....mmg leh kata mcm survivor la ms kat umah tu....serba serbi abg yg buat dr A hingga Z...mula2 tu xsampai hati gak, tp apa kan daya aku mmg xleh nak tolong sbb kepala skt sgt2... layan tetamu tu pun aku cuma gagahkan diri je...ada gak ms tetamu dtg, aku baring je sbb xlarat nak duduk...

kali ni czer mmg xsakit...xmcm adam dulu, aku xleh nak jln lgsg kena ada bantuan mak @ abg @ kerusi plastik...tp kali ni, bila sume mudah, kepala plak skt...mgkn ada sbbnye kan, Allah xmau bg kesenangan 100%...nak suruh aku beringat sentiasa... lepas berurut 3x, brula kepala aku ok...dh boleh duduk n berjalan mcm biasa, tp 1 lg masalah pula, breast aku plak skt...huhuhu susu xmau keluar wlupun dh bengkak mcm buah kelapa.....adoiiiiiii skt gila ok, seb baik la xdemam.....lepas 1, 1 dugaan aku dpt...aku redha je....baby plak dah start kena kuning cuma xseteruk adam dulu...kami lgsg xbwk g spital pun, just ikut petua org cni plak, bg minum air kelapa supaya byk kencing...smbil tu aku bg air kurma, air susu FM (huhuhu ms ni susu bdn kuar cinonet je), air kundur.....alhamdulillah, skang bb dh ok....ni pun doc yg ckp sbb smlm ada appointmt...

oh ye, tentang skt kepala tu, doc bgtau aku, kemungkinan aku kena "Spinal Headache"...aku xgoogle lg apa maksud keseluruhannye, tp apa yg doc bgtau kat aku, kemungkinan besar ms aku kena bius ada saluran bocor n air dr otak bercampur ngan bius tu, sbbtu tiap kali aku duduk aku rs pening sbb air dh turun ke bawah....tu la penderitaan yg aku alami selepas bersalin utk kali nie....tp apa pun, aku bersyukur kerana semuanye dah selamat skang.....

and here, for the 1st time, I would like to introduce the newborn, 
KHABIR KHAIR BIN MUHAMMAD KHAIRI....

7 comments:

3uri@ni said...

Haaa, tu dia, gambar mahal dah kuar dah, hehehe. Panggil Khabir la ni yer (^__^) satu pesen aje la anak ko eh, rambut banyak2 aje, hehehe

Take care tau.

CtQatrun said...

alolo dia....
take care yer nana n baby khabir

Unknown said...

>>zue..
bkn la mahal, tp sblmnie dia kena kuning, tu yg malas nak amik gambo dia...ni pun bru nak ok...hihihi.. yup pgl khabir je...

tang rambut tu la je yg sama ngan aku...huhuhu, tu psl aku asyik nak terkencing je peknen dulu....hua hua hua...

>>qat..
thanks ye qat..ko pun take care gak ek (^_^)...

Unknown said...

xpe nana.... berbaloi segala dugaan yg kita tempuh masa peknan & bersalin tu cz yg kuar tu TERBAIK.
he2

selamat berpantang

Unknown said...

>>ida..
thanks ye...ko pun take care gak ko...jgn lasak2 sgt...kali ni surely czer lg kan?

$ue @nim said...

ngeri dgr cite ko.. tu lum cite lagi part yg ko kata x moh cite.. tapi kalu cite, best gak.. leh gak amik iktibar dari ape yg dh jadi..hehehe

tu dia... hero pujaan malaya dh tunjuk muka.. ekekek... best la ek laki leh masuk smpi OT.. aku dl x leh pn...
pahni kalu ko pegnent lagi, mesti lps bersalin dh kena ikat kan.. kakak ipar aku dl camtu la.. xpe la... mane tau 3nd ko pegnent kembar.. sonot gak kan.. hehehe

yg no2 br je kuar, dh dok pikir no3.. hahaha

anak aku aritu pn kuning gak.. tapi lps bagi ubt homopathy, alhamdulillah, kuning turun..

Unknown said...

>>sue..
hehehe..hero pujaan ye...xleh la citer kat cni, kang btul la ada yg xmau czer...tu blum citer lg apa yg laki akutgk sepanjang dia duduk dlm ot tu...kekeke...kalo aku tanya pun, dia cuma citer ckit2 je...xnak citer lbh2....aku branak kat spital swasta, tu psl la leh msuk skali dlm ot tu...kalo kerajaan, mmg diorg xbg nye kan....

cni aku xtau nak cri homopathy...so, ikut style org cni je la...

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...