Wednesday, July 31, 2013

21 Ramadhan 1434


semalam dari pg dh start buat keje2 rumah...sbb bru prasan 5hb tu dh nak dekat rupanya...hahaha...padan muka ko nana...wat lg keje last minit...mati2 aku igtkan 5hb tu jumaat depan...rupanya isnin daaaaaaaa.... tu yg vacum dr depan smpi ke blkg...mop bagai, setiap bilik mop terus...sental sume tahi2 cicak...uwaaaa penat nya....lipat baju, nsb baik satu bakul je...huh!.... pastu terus google cari resepi utk berbuka smlm...

cik google mmg bg byk pilihan, tp aku je mcm was2 je...btul ke sdp? hehehe...last2 jumpa la resepi yg menambat hati bila tgk senarai bahan2 tu....kira mmg yakin la akan hasilnya nnt...so, save cpt2...tgk jam dh kul 11.15...alamak....adam dh pesan hr ni suh mama jemput dia....mls nk pikir pjg, terus je capai kunci kereta...sekolah takat kat padang depan tu pun nk drive kan...aku mls nk layan si khabir ni..nnt perjalanan jln kaki takat 5 minit, boleh jd 15 minit tau nak sampai rumah...ada je kerenah dia nnt....huhuhu

sampai je rumah, terus masuk dapur siapkan bahan2 semua...ketung ketan ketung ketang...siap menu utk sayur n kuih....pastu terus siap2 buat sambal utk bakar2 ptg nnt...daun pisang tggu abg blk bru amik....solat zohor, pastu terus tidokan budak2 ni, ngan mak budak terlelap jap....hehehe...penat weiiii...

pas asar masuk dapur semula....sambung blk masak2...penat mmg penat, tp sbb nak try resepi baru nye pasal, sanggup ok...hehehe....nk tgk wassap pun xsempat...hahahahaha...

akhirnya, ni la hasil menggoogle siang hari....jantung masak lemak n pari bakar sambal....kalo abg kata hr tu asam pedas dgn ulam jantung tu menu plg sdp, kali ni syg plak kata ni la menu plg sedap sepanjang bulan puasa kali ni...hehehehehe...korang xcaya? sdp tau sambal ikan bakar tu...lemak putih jantung tu jgn ckp la, mmg menghirupla kuah nya tu....1st time buat n mkn....simpan ckit buat sahur pg td...yg pari tu abis dah cuma sambal tu ada lg, so sahur td goreng ikan selar je lawan ngan sambal tu...sdp gak... ^o^...terima kasih byk2 pd penyumbang resepi ni n xlupa gakpd en google....


Bahan-bahannya:
1 ekor ikan siakap dibersihkan ( aku pki pari je )
10 tangkai cili kering dipotong dan direndam air panas ( aku pki lada giling yg dh siap tu je )
1 labu bawang merah 
2 ulas bawang putih
1 inci halia
2 tangkai serai dihiris halus
1 kiub belacan bakar
2 sudu besar pati asam jawa Adabi
2 sudu besar minyak
1/2 cawan air
1 sudu besar kunyit
Gula dan garam secukup rasa

Cara Membuatnya:
1) Ikan yang dibersihkan tadi dilumur dengan garam dan kunyit. Biarkan seketika.
2) Cili kering, bawang merah, bawang putih, halia, belacan dan serai dimesin hingga hancur dan halus.
3) Panaskan minyak dan tumis semua bahan2 yang dimesin tadi hingga naik bau.
4) Masukkan asam jawa, garam dan gula secukupnya. Masak hingga sambal tadi pekat dan tidak berair. 
5) Setelah masak salutkan sambal tadi ke atas ikan sebelum dibakar. Sekiranya menggunakan daun pisang 
    sila sapukan minyak terlebih dahulu pada daun pisang bagi mengelakkan daun pisang tersebut hangus bila 

    dibakar.


buat bronok lg...tp kali ni terlembik plak...buat ni sbb nk abiskan stok kelapa parut tu...nk buat badak berendam lg xcukup masa la...huhuhu


Bahan2 :1 biji jantung pisang
*3 biji bawang merah
*2 ulas bawang putih
*sejemput ikan bilis kopek
*10-15 biji cili padi - bergantung kepedasan masing2
1 kotak santan KARA
2 kotak air biasa (guna kotak santan )
garam dan perisa@gula secukup rasa

Cara-cara Rebus jantung pisang dengan sedikit garam hingga lembut. (Cucuk dengan garfu utk pastikan jantung pisang sudah lembut ). Toskan dan perah kemudian hiris-hiris. Ketepikan.
Tumbuk bahan *. Satukan ke dalam periuk bahan tumbuk, santan dan juga air.Kacau supaya santan tidak pecah.
Masukkan jantung pisang, garam dan perisa@gula secukup rasa.
Didihkan.



*** skangni makin takut plak dgn jenayah tembak menembak secara terancang ni...mcm benda biasa plak...bak kata kawan aku, pistol skang ni mmg murah ek??? huhuhu

2 comments:

3uri@ni said...

Tgk pun dah terliur ni, bab2 [ari bakar, orang kuantan laki bini ni memang suka sangat2. Nape la labuan tu tak duduk sebelah kuantan, kihkihkih

Risau tau tembak2 ni...macam dah benda biasa pulak...

Nana Zack said...

hehehe..lama xpekena ikan bakar ni... biasa mkn ktkedai je...tp xpuas sbb budak2 slalu wat hal kan...ni dh ada panggang ajaib, mmg ajaib sungguh la...hahahaha....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...