Wednesday, September 25, 2013

demam, kek, icecream, bedak sejuk

adam demam since jumaat lepas...demam dia xla tinggi sgt tp batuk dia agak teruk ckit...byk kahak la rasanya...mulanya aku cadang xbwk g klinik pun, bkn la xalert ngan skt anak tp sebab stok ubat dia yg lepas masih ada lg....demamnya berkurangan tapi batuk xde perubahan pun... setiap malam dia akan terjaga, batuk2 dan muntah lendir terus...kesian tgk adam, makan pun xde selera sbb skt tekak kan.. suara pun serak2 basah je...badan pun mcm ada susut sikit...ni pun aku perasan ms nk mandikan dia... adam ni kan gebu, sekali bila susut sikit mmg boleh rasa la perubahannya tu,,, T___T bila dh mcmni mula la mama nak rasa menyesal sbb selalu marah2kan dia T_____________________T..

dua hari ni adam x g skool pun...bagi dia rehat kat rumah...mcmni la dia bila kat rumah, baring je pastu terus tertido...risau gak sbb dia jarang la demam lepak mcmni...biasanya kalo demam pun, dia masih boleh ajak main lagi... tp hari ni aku baru hantar dia g skool..dengan harapan semangat dia kembali bila dpt berjumpa dgn kawan2 yg lain...

yg ni adik, dia la plg kecoh ms abg demam ni...sibuk nk mkn ubat gak...kalo la adik senang mkn ubat mcmni ms demam kan bagus...xde la sampai mama nk kepit adik bg mkn ubat kan...adegan ni boleh tgk ms dia sihat je, kalo demam, jgn harap la nk bagus mkn ubat mcmni...huhuhu


sempat gak la buat kek untuk makan2 saja kat rumah ni...kebetulan ada beberapa lg keping cheesedale dlm esbok tu kan, tu yg duk teringin nk try buat kek japanese cotton cheesecake... 1st trial, ada silap teknik ckit... texture dia mmg gebu btul la...n kek ni xbrapa manis pun...dan disebabkan pki kepingan cheese, so xla muak sgt..kalo pki cream cheese aku rs lg berlemak n muak ckit kot...boleh buat lg kek ni...modal pun xbesar sgt...hehehe..nk jimat leh pki cheese yg brand biasa je, kalo pki kraft mmg mahal lerrrr kan..

texture atas dh ok sgt tp bahagian tapak dia lembap lg...xpe, pasni tau la mcmne nk adjust...huhuhu

yg ni plak homemade oreo icecream...wat sendiri je...pun xbrapa nk menjadi sgt sbb blend xlama kot...xpun terkurang ovallate agaknya...tp masih boleh mkn la... sedappp, kalo lg lama blend mesti lg sdp ni (^___^)...

at last, beli gak bedak sejuk Azza elite ni...comel je botolnya....aku wassap dgn dia tau nk beli bedak sejuk ni...hehehe...takut2 berani je mula2 nk wassap dgn azza ni ms pg isnin tu, ye la kot2 dia xbls wassap ke...tp alhamdulillah, dia balas cepat je...n servisnya mmg cepat tau (^__^)...so semalam bila dh dpt xsaba nk pki terus...dan mlmtd sebelum tido siap pki kan kat adam n khabir sekali...

3 comments:

3uri@ni said...

Beli jugak bedak sejuk azza tu ye ^o^

Eh, nak tanya ni, aku kan tak reti sgt baking2 ni, ehehhe, nape eh nak kena balut loyang ngan aluminuim foil kalau bakar kek? Aku dulu zaman duk pakai oven tak pernah pun balut loyang aku, sku sumbat gitu je

Nana Zack said...

tu yg salah teknik tu zue...hehehe.. sepatutnya, loyang yg berbalut tu direndam dgn loyang yg lbh besar sbb nk wat teknik waterbath...loyang yg dibalut tu aku pki loyang yg boleh asing tapak ngan keliling tu, pasal tu aku balut supaya air xmasuk...sekali ms dh rendam n masuk dlm oven, xmuat la plak...last2 aku wat cara lain...n aluminium foil tu aku lupa nk bukak..hahahaha....tu la kisahnya...

kalo nk pki loyang biasa pun boleh cuma adunan tu dpt byk n mmg ngam2 la loyang aku yg 20cm tu...tp tu la. loyang yg lain xtinggi takut melimpah plak kek aku tu...

3uri@ni said...

Hahahh betullah aku pk tadi sbb biasa tgk org balut2 ni utk teknik waterbath, tp takut ada style lain pulak ke yg aku x tau kan, tu yg tanya ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...