Friday, March 7, 2014

gigi & keropok


semalam balik dari sekolah, mcm biasa duk tanya adam mkn apa, belajar apa, buat aktiviti apa...skali terpandang muka dia lain dari yg lain...pastu suruh dia nganga...sah!!! gigi dia dah xde...hahahaha.. tanya dia mana gigi? dia kata dah ltk atas meja cikgu sue...hehehehe...kang ada gak cikgu terkejut sapa punya gigi la nie.... gigi Adam ni mmg dah lama goyang pun...tinggal nk tunggu masa tercabut je la...tp aku risau je kalo tercabut time dia tido ke kan...ada gak tertelan nnt...mujur gak cabut masa kat sekolah...dah rongak anak mama ni...gigi atas dia tu mmg dah reput lama pun...aku xtau nk buat mcm mana? boleh jejaskan gigi baru nak tumbuh ke nnt?

yg ni plak, dah macam brg rare plak...ni keropok lekor..kali ni order 3 bgks terus..lg satu bekas tu sos lada dia...kali ni sampai on time sbb bkn musim kan...budak2 ni dh suka plak mkn kopok ni...tp kalo dpt yg rebus tu mesti lg sdp kan....tp kalo yg separa goreng ni kita rebus boleh ke? ptg ni dah plan nk mkn kopok je...kita xpyh mkn nasi ye Adam...esok papa ada baru kita mkn nasi...hehehe..mama nk diet jap..hahahaha diet la sgt kan...

tu ada karakter monster inc tu kejap je ada di tgn...beli coklat telur dapat mainan tu...dijadikan cerita, ptg tu bwk la budak2 ni g main kat luar...kesian tgk diorg ni terperap kat dlm rumah kan...mmg bg lepas la kat adam tu nak main basikal ke, main slide ke...aku biasa la layan khabir sambil duduk borak dgn jiran...so bila dh nak maghrib tu, pergila ke playground...haa...ms ni la aku plg nyampah skali sbb nk kena pujuk adam blk.. dia tgh syok main, susah betul nk ajak blk...ms tu ada lg 15 minit nk azan...pujuk dia dlm 10 minit baru dia nk gerak balik....sampai2 je depan pintu dah azan....aku ni jenis kena ada dlm rumah sblm azan maghrib...sbb dah terbiasa dididk mcmtu kan dr kecik, ms azan maghrib jgn berkeliaran di luar rumah... bg yg non muslim tu aku xkisah sgt la...tp bg yg muslim, kdg2 tu ak pelik gak la sbb sampai azan dah abis pun masih layan anak main buai....hmmmm,....lain org lain kan pendapatnya...mgkn sbb tu aku xbyk kwn kot kat sini..hahahahaha....

pastu bila dh mlm mcm biasa la, solat maghrib, ajar ngaji, ajar adam baca...layan tv sambil lipat baju... pukul 8 solat isya plak..pastu siap2 nk masuk bilik tido! mcm tu la rutin aku kalo abg xde...mmg tido awal wooo... dlm ms nk tido tu, tiba2 adam nak menangis...tanya dia kenapa? dia bgtau la yg dia bg mainan dia pd kwn pastu lupa nak minta blk....seeeeeee!!!! ada je kan nk buat mama dia hangennnn...tp sabar ye nana...sabarrrrr... tarik nafasssssss....jgn hembus dulu...tahan jappppp...pastu hembus la slowly..... 

mama : adam bg mainan apa kat kawan?
adam : mainan monster inc tu..
mama : (mula nk hangen blk ni sbb mainan tu bru je dia dpt sblm papa g OS tgh hr tu).. dua dua sekali ke adam bg kat kawan?
Adam : ha'ah...mike dgn kepala dua tu..
mama : siapa nama kwn tu?
adam : nama dia 'Awak'..
mama : kwn tu duduk mana?
Adam : dia duduk dekat slide....

grrrrrr....mana la aku ni xcpt marah...tp tu la, kena paksa diri ni besabar je la...sbb aku xtau pun dia bwk mainan tu sbb dia simpan dlm topi..kalau la aku tau mmg la aku dh larang kan...so mlmtu tidor la dlm nangis..penyudahnya, esok pg dia bgn tido terus kena batuk2 n sakit tekak sbb menangis byk kan...tp dia still nk pergi skolah sbb dia xdemam cuma skt tekak je...ms hantar adam g skolah, aku sempat la singgah playground tu...pergi kat tmpt slide...jenguk2, jumpa la satu mainan dia...muka adam terus je happy..tp tu la, satu je la yg jumpa...

so, sbg denda...semalam xboleh keluar rumah..main je la dgn adik dlm rumah ni sambil mkn aiskrim goreng...hehehehe...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...