Wednesday, March 5, 2014

kisah semalam...

ada dua kisah semalam yg aku nak kongsikan...satu kisahnya kurang enak didengar oleh telinga aku ni aka menyampah la sng cerita...satu lg kisah, sgt mengembirakan hati ini sebagai seorang ibu aka syukur alhamdulillah...

kita citer yg xbest dulu la ye...ptg semalam, abg cerita la kat aku yg ada sorang si polan ni la, dh xhantar anak dia sekolah tadika dgn adam lg...sebab utamanya, anak si polan tu mengadu yg cikgu sekolah tadika tu ajar ABC xbest...so disebabkan cara pengajaran tu xbest, maka anak si polan tu pun liat nak bangun pagi dan liat nak pergi sekolah...aku kurang pasti la anak si polan ni umur berapa tapi gegirl la...bila aku dgr cerita ni dr abg, aku jd xberapa nak kenan la.. pastu abg sambung lg cerita... si polan ni pun try la hantar ke tadika swasta di bandar yg agak western la...baru satu hari sekolah, anak si polan katanya suka sgt dgn tadika ni.. hari2 bangun awal sbb nak pergi sekolah...

yang buat aku xkenan @ menyampah tu, si polan ni seakan2 menyalahkan teknik pengajaran cikgu sekolah adam ni mcm xberkesan pd kanak-kanak je...pd pendapat aku, senang je..pokok pangkal dr rumah...itu je.. kalau korang rasa hantar anak sekolah yg bulan2 byr ratus2 tu dpt menjamin ms depan anak, aku xkisah pun ..masing masing ada hak nak hantar anak sekolah mana, tp jgn la smpi salahkan cara cikgu tu mengajar...sungguh xsenang hati aku ni bila dgr.. kalo la betul xberkesan cara pengajaran dia, xkan la ada budak2 sblmni yg pandai membaca, mengira, mengaji... yg penting, jgn nk bergantung pd cikgu je...famili pun kena bertanggungjawab juga mengajar anak2 di rumah...so, nak sdpkan hatinya pasal, mmg la anak si polan ni bersemangat nk pergi sekolah baru sbb sekolah swasta tu kan start lmbt...8.30 baru start sekolah..xmcm tadika tempat adam ni, 7.30 dh start...hahahaha....

ok la,mesti korang kata, apa nak sibuk jg tepi kain org kan...bukan nk sibuk tp ada sikit2 tu mengganggu kosentrasi aku je... ok, kisah satu lg ni mmg sangat mengembirakan hati kami sekeluarga sebabnya Khabir Khair dah pandai baca Al-Fatihah...mlm td sebelum tidur, mcm biasa la aku suruh Adam baca fatihah dulu. ntah kenapa, si Khabir xpuas hati sbb aku xsuruh dia yg baca...aku pun bengang gak la.. ye la, selama ni aku ajar dia suruh ikut apa yg aku atau Adam baca, dia buat xtau je...lgsg xmau nak ikut...dia cuma tadah tgn dan sebut Aminnnn je....bila dia dah marah2 mcmtu, so aku suruh la Khabir baca...kalo adik pandai la kan..hehehe sempat lg mama nak perli dia... sekali, khabir baca dari awal sampai la Aminnnnn... terkejut aku dgn Adam ms tu....mmg betul2 buat aku terharu la Khabir ni...terus je aku peluk cium dia ms tu....pastu suruh Adam baca plak..ok dia ni mmg dah pas la baca...abis baca..peluk cium Adam plak...

pastu suruh Khabir baca lg sbb aku nk rekod n wassap kat famili members aku n atokpapa (atokpapa Khabir ada wassap tau..hehehe)..mmg dia boleh igt la sbb bila suruh baca lg sekali pun dia masih boleh baca dgn teratur lg....so pg td, ms abg nk g kerja, suruh Khabir baca lg sbb semalam papa blk lewat trainning badminton...tersenyum papa bila dgr Khabir baca fatihah...tp tu la, dari pagi smpi lunch td, asal nk mkn atau minum je, kena baca fatihah dulu..bila suruh baca doa mkn, dia kata "bukam! bukam!" dia nk baca fatihah gak...hehehehe... baca je la adik oiiii... 

Bila tgk adik dah pandai baca Fatihah, dah kenal huruf2 jawi, one to nine, colour n sikit2 ABC, rs mcm Khabir ni cpt sangat membesar..pada hal, ahad ni (9 Mac) Khabir baru nak masuk umur 2 tahun 6 bulan..... actually aku lgsg xpaksa ajar dia...cuma setiap kali aku nk ajar Adam, dia wajib enterframe skali...yg penting kena ajar dia dulu sblm Adam...itu yg dia boleh hafal n kenal semua tu... semoga Adam dan Khabir sukses dunia dan akhirat ye...Aminnnn


5 comments:

3uri@ni said...

Wahhh khabirrr, dah pandai dah diaaa :) naurah baca fatihah pun.pelat2 lagi, takpelah, slow2 :)

effa zz said...

Samalh dgn no 2 aku kt umh ni... Mula2 nak diajar.. Sombong.. Tuptup dia dah pandai. Ni namanya pembejaran bwh sedar. Kita ajar sinsulung, si adik pun dpt sekali. Good job nana!

Nana Zack said...

zue, adam pun masih pelatt2 lagi..cakap pun pelat, apa lg kalo mengaji..hehe..khabir lg la pelat...tp comel je dgr suara dia bila baca fatihah.. (^__^)

effa, tu la..byk yg aku prasan jd mcmni...mula2 ajar dia, xmau ikut lgsg..last2 biarkan je la...skali bila dia ngamuk nak baca, amik ko! mama dia yg tercengang..hehehe.. jgn dia ikut aku yg slalu stress ni udah ler..huhuhu

$ue @nim said...

hebat la mama adam ngan khabir...berjaya mengajar anak2... dah pandai... ank aku antar ngaji umah org jer.. x bule nk ngajar sdri.. byk main dari ngaji.. anak aku yg no 2 tu pelat nye pakat gilerrr... kadang2 tu smpi nangis dia ckp pn aku x paham.. aritu dia nanyi lagi negaraku pn aku x paham apa.. abah dia je la yg ckp dia nyanyi lagu negraku....hhahaha

Nana Zack said...

dua2 ni pelat mmg pekat sue...nak2 lg adam yg dah 6thn tu pun masih pelat lg...xtau la mcmne nk buat lg..thn depan dh darjah 1...adik pun pelat pekat gak tp yela, bru nk masuk 3thn kan, tp still boleh paham la apa dia ckp tu...papa dia je la xbrapa nk paham...hehehe

bab ngajar iqra tu mmg aku akui slalu sgt terskip nak ajar...pasal tu la si adam ni xabis2 lg iqra 2..huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...