Wednesday, May 7, 2014

snack


snack utk abg...lega tinggal yg ni je...sbb yg selebihnya tu dh selamat pos ke kampung...nk mkn sampai 2kg, mmg xmampu la nk perabiskan...
kalo perasan nampak ada 2 kaler kan...hehehe, yg gelap tu ms tu tgh berangan jap...sedar2, je dh terlebih gelap plak...kekekeke...nsb baik la xpahit mana...

ni plak snack utk adam n khabir...xtau la sejak bila budak berdua ni suka sgt ratah ikan bilis ni...aku buat mula2 dulu pun sbb adam selalu cerita kat sekolah dia slalu mkn ni...sejak dr tu la, mmg xputus stok ikan bilis dh siap goreng atas meja ni...

selalu beli ikan bilis kat pasar KK je sbb kalo nk bandingkan kat labuan ni, KK lg murah...lg pun abg kan selalu turun KK kan, so, alang2 ke KK, aku pesan je la kat dia...kalo beli, aku selalu pesan beli yg halus n kopek..yg kopek tu pun kalo nk beli mesti yg saiz sederhana, kalo besar2, aku xmau.....

kalo kat semenanjung, maunya sekilo boleh cecah sampai rm40 kan? tp utk famili aku ni je, aku belum pernah lg beli sampai sekilo...plg2 byk pun takat 500g je sbb aku xsuka simpan stok byk2, buat penuh icebox aku je...
goreng garing2, sejukkan n simpan dlm bekas kedap udara...nnt pandai2 la budak berdua ni amik atas meja, mkn sambil tgk tv....tp pelik tau sbb diorg berdua ni boleh ratah mcmtu je sbb pd aku, sgt masin ok ikan bilis sabah ni...ni pun kalo aku goreng utk budak2 ni aku akan rendam dlm 20-30min, nk bg kurangkan masin...tp bila dh goreng, still masin gak...nnt aku pesan siap2 kat budak berdua ni, lepas mkn minum air masak byk2 tau...




2 comments:

3uri@ni said...

Ikan bilis goreng dah ganti jajan eh :-D aku suka beli ikan bilis siap belah yg langkawi, saiz dia sedang2, x kecik sgt, x besar sgt, dia punya masin manis tu just nice pd tekak aku. Harga dlm rm4++ rasanya utk 100g, aku biasa belirm2 ke, rm3 ke, setakat nak buat rencah masakan. Kalau nak buat sambal ikan bilis baru beli lebih. Paling banyak beli ikan bilis masa ke sabah dulu, sepaket besar tu. Setahun baru habis, hahhha. Dlm setahun tu tensen aku nak susun brg dlm esbok, kiki

Nana Zack said...

jajan ttp mkn gak zue..huhuhu cuma ikan bilis ni dia suka mkn ms duduk tgk tv ataupun kalo mama nya dh masak tp dia xkenan, dia amik ikan bilis ni ltk kat nasi dia pastu curah kicap....itu je la menu dia, kalo xtelur, ikan bilis skang ni...

aku sblm2 ni beli 300g pun payah nak abis gak sampai berabuk jd nya...ni sejak adam dh pandai nk meratah, cpt sikit la abis stoknya..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...