Thursday, May 29, 2014

twisties & roti sarang lebah

macam biasa la kalo dh start cuti sekolah, maka ngan automatiknya mama dh amik tender sbg makcik kantin ye.....huhuhu...sekejap2, tanya, "mama, mkn apa hr ni?" uwaaaa, benda frozen pun xkeluar lg dia dh tanya nk mkn apa hr ni???? abisla diet mama kali ni...asyik nk kena masuk dapur je la kan....dh la sekolah adam ni dpt cuti awal, so, agak lama la jd makcik kantin ngan singa lapar...asyik nk mengaummmmmm je tau...nak2 si kecik tu, bila abg adam xde, asyik tanya abg sekolah ke???? pd hal setiap pg dia ikut anta abg adam g sekolah...huhuhu.. ni bila abg adam cuti, asyik2 nk gaduh je budak berdua ni...adik mcm biasa la nk selamatkan diri, "mama! abg kaco adik!..." huh!!, dua2 mama keje kan tau...grrrrrrrrrrrrrr.....

ok, berbalik dgn makcik kantin ni, hr ni mama dh declare malas nk masak..hohohoho....sbb nk rehatkan kulit jari jemari ni....dlm esbok tu cuma ada stok udang dr sandakan tu je la...and unfortunately, kulit kat jari jemari ni makin cpt 'sentap' bila terkena air seafood ni...huhuhu...bukan tahap gatal je, tp berbisa ok...sampai boleh mcm nk pengsan menahan bisa gatal tu...tp yg peliknya, bila aku mkn seafood, xplak kena gatal2...cuma kulit ni xboleh kena air seafood je la....xpasal2, mama mkn ubat gatal2 adik tu...huhuhu..

so, setelah lama mengumpul menu utk cuti sekolah ni, bru hr ni nk try....smlm dh keluar cri bahan2nya, so pg td lepas setel kemas rumah n dapur terus mulakan projek...Projek Twisties.... aku baru tau yg twisties ni pun anak beranak cadbury gak...huhuhu sedih sungguh la kan....nk beli mmg dh x la...kembang tekak ni...so, buat je la sendiri...

ni campuran serbuk kari daging/ayam adabi + nestum+serbuk knorr+garam+gula pastu blend kering kesemuanya kasi hancur

ni plak, mee laksa yg dh digoreng... panaskan minyak sepanas2nya, pastu masukkan mee laksa kering yg dh dipatah2kan tu....mkn mcmni je pun sdp gak tau...

pastu, shake je la....ikut suka korang nk rencah byk atau sikit...mcm aku buat ala kadar je sbb rempah kari adabi tu pedas sikit...n lbhkan garam ye kalo korang ltk serbuk knorr tu sikit je sbb nnt rasa kari kuat sgt...hehe

dah siap, pastu aku ltk dlm bekas kecik sikit...dpt dlm 3 bekas...so sng budak2 ni mkn tinggal amik je...xpayah nk berpinggan2 lg..kalo x, mcm ada kenduri je rumah ni sbb sink penuh dgn pinggan plastik budak2 ni..huhu

dh setel projek twisties tu, aku smbg plak dgn projek roti....lama gila xbaking ni sejak diet kononnya...punya la lama dh diet, turunnya 3 kilo, naik 3kilo...pastu turun lg 4 kilo, la ni naik sekilo....huhuhuhu... sabo nana...nak badan cantik jelita melentik mmg mcmtu...hahahahahaha.....

so hr ni buat roti sarang lebah...sana sini prg duk perkatakan pasal roti ni...bukak FB citer pasal ni, bukak insta pun pasal roti ni, bukak blog pun sama....ggrrrrrrr...mmg saje je tau. nk goda nafsu mkn ni...bila tgk bahan2, xla pelik2, bahan biasa je...cuma skill je la nk kena ada kan..dh la aku ni fail buat roti...so, hentam je la buat...nak merasa punya pasal kan...

ni namanya x menyabar nk tgu lg kembang... tgu masa nk masuk oven je tu...apsal doh aku xlicin ek mcm org lainnya doh??? nmpk cantikkkk je bila dia kembang...aku nya doh takat mcmtu je la...berkedut2...huhu

masa ni sanggup duduk depan oven sampai bunyi sbbnak pantau, xmau jd roti keras lg mcm sblm2 ni...huhuhu...

mesti jd mcmni tau...keras atas pastu keringggg je nampaknya...hai la roti, ko nak oven baru ke??? *wink wink*

pastu siram la dgn kuah butterscotch tu....xpayah tgu sejuk, terus ngap je...mak aiiiiiiiiii...sdp sungguh ok... patutla org duk heboh pasal roti ni...ni pun aku buat kosong je tau...xltk aksesori pun kat topping roti tu...ececece puji sendiri plak....ms tgh menaip ni pun, loyang bulat tu tgl separuh...mcmne ni?????

4 comments:

3uri@ni said...

Adam.cuti awal? Dia start cuti.bila? Naurah sama cam.budak.sekain, start ari rabu. Aku taupun sbb cikgu dia bgtau, aku ingat cuti start sabtu, aku x tgk kalendar, bertuah kan! Kihkih
Aku dah lama x makan jajan2 ni, naurah kalau mkn, mamee tu la. Ke mamee pun cadbury buat jugak??
Roti tu menggoda sungguh, tp tgk je la, org.xde oven bawak bertenang banyak2, kihkih
Eh lupaa laaa nak wish belated besday kt papa adamkhabir, kat entry ni.pun aci la. moga diberkatiNya selalu :)

Unknown said...

adam dr hr isnin tu dh cuti...patutnya start cuti hari rabu gak tp last friday dia blk dr sekolah bwk blk surat dr cikgu...rupanya sekolah bg cuti awal 2 hari sbb rmi kaum kadazan nk blk beraya...sabah labuan cuti public 30 & 31 sbb perayaan menuai...hehehe..

jajan ni mmg jarang la aku beli melainkan kalo travel je la...tp la ni budak2 ni tgh addict keropok bantal n chipsmore...tp tu la, chipsmore n biskut tiger pun satu company ngan cadbury, tu yg aku buntu nk bg mkn apa lg utk budak2 ni kunyah2...tu yg buatkan twisties ni...mamee tu masih yakin lg zue...hehe cuma si kecik tu kalo mkn suka gelojoh...hahaha pastu mula la tersedak n muntah...tu yg aku jarang belikan mamee...

roti tu sdp la tp syg keras sikit atasnya...mmg xde skill buat roti la...huhuhu..

nak tanya, ni pki hp baru ek???hehehehe

3uri@ni said...

A ah, balik dr kedah tu terus beli. Nyaris aku pinjam.hp supervisor aku masa nak call baba naurah ngan nenek naurah lepas viva tu. Dia x boleh letak dlm bag, nnti panas. Tu x masuk dia on off suka ato dia je. Pakai sony jugak. Tu yg gmbar terang bnderang tu, kikikiki

Unknown said...

hehehe...patut la typo error byk..konfem jari jemari belum serasi nak menaip ni...kekekekeke....

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...