Thursday, June 19, 2014

sambal tahai

boleh tahan renyah gak nk buat sambal tahai ni...aku xsure cara aku ni betul ke x sbb hr tu cuma dgr je apa yg mak usu bgtau step nya...blk dari Brunei, esoknya terus je buat...xmenyabo punya pasal kan..hehehe

mula2 ikan tahai@ikan tamban salai ni kena buang kulit dia dulu...dh siap buang, rendam dalam air...tujuan rendam tu mgkn sbb nk mudahkan proses asingkan isi dgn tulang....masa proses ni la agak lama sikit...tp kalo dh biasa buat, sebelah tgn pun ok kot...hehehe..tp hr tu aku buat sorang2 mmg terkial2 la...dari pukul 9 sampai pukul 11 baru siap masak...hahahha...

dah siap asingkan isinya, tumbuk plak isi nya bg hancur...nak ramas2 pki tangan pun ok kalo rs tgn tu kuat kan...hehehe...aku tumbuk je, tp mmg akan ada tulang gak yg ikut tp jgn risau, ms dah masak nnt konfem xkan rasa tercekik tulangnya ye...

dah siap tumbuk n hancur isinya, so boleh la mula buat sambal...buat sambal mcm biasa je...mcm sambal tumis yg korang buat tu la cuma bezanya biasa kita akan ltk udang@sotong@ikan bilis@ayam@ikan kan...tp kali ni kita tabur je la ikan tahai yg dh dihancurkan tu...so akan pekat sikit sambal tu, kalo pekat tambah la air sikit...agak2 la nk ltk isi ikan tu byk mana...mcm aku, tumbuk separuh paket tp tuang dlm sambal separuh dr tu je....

apa rasa dia? kalo tanya aku, rasa mcm ada arang2 sikit sbb kena salai kan...bila mkn sambal ni, teringat plak kat rosie yg slalu bwk air masak yg dimasak pki kayu api...teringin plak nk minum air masak tu lg...huhuhu...dulu boleh minum kat kg je, tp sejak arwah uwan dh xduduk rumah kat kg, dh xdpt rs minum air masak pki kayu api...huhuhu

sambal tahai ni mkn dgn nasi lemak pun sedap gak tau...tp hr tu aku mkn ngan nasi putih je...kalo lawan ngan ayam goreng, dh jd nasi katok la kot...tp ayam xde, mkn ngan telur goreng je la...pun sodap gak... (^___^)..

2 comments:

3uri@ni said...

Aku baca dia punya step pun aku tau aku memang tak akan buat, renyahnyaaaaa!!! Aku malas!!! hahhhhaaa

Nana Zack said...

teringin nya pasal, tu yg paksa diri..pd hal ms masak lauk ni, rumah mcm tongkang pecah dah...hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...