Thursday, July 17, 2014

hantu laksa...

entry lepas ada bgtau kan aku dah rebus ikan siap2 nak buat laksa...so at last buat laksa johor...ok, ini mmg my fav..kalo buat laksa mmg fikir tekak sendiri je....xpernah nk fikir tekak org lain...hehehe... korang suka laksa? aku ni boleh dikategorikan skali dgn 'hantu laksa'...xkira la laksa apa skali pun, aku tetap suka...lg suka kalo laksa tu masam2...hehehehe....ni yg tetiba nk buat asam laksa la plak...huhuhu...

igt lg mula2 dulu igtkan susah sgt la nk buat laksa...laksa pertama yg aku buat adalah laksam...ni pun belajar dr oni...bila tgk oni buat...mak aiiii, simple gila nk buat kuah laksam ni...cuma yg mencabarnya nak buat mee dia tu je la...tp kalo dh biasa buat, tutup mata pun boleh jd kan...hehehee...tp aku belum boleh tutup mata la, kang jd apa mee laksam tu plak...pastu jinak2 plak try buat laksa johor..buat pun sbb ms tu dah teringin sgt2 nk mkn laksa yg mak buat...tp tiap kali blk kg, ada je halangan yg mak xdpt nk buat...teringin nk mkn ni sejak ngandungkan si khabir ni la...ms tu xdpt mkn laksa johor, abg belikan laksam..ms tu 1st time mkn laksam...baru la tau nikmat laksam tu mcmne...hehehe...bila dh try buat laksa johor, pun rasa senang je nk buat...nmpk je bahan2 nya byk, tp bila dh blend sumenya, tumis je la....tp laksa johor ni petua dia nk bg sedap, kalo nk mkn pg ni, dr mlm sblmtu dh kena masak bg siap...so pg esoknya mkn bertambah sedap sbb sume rencah dah mesra orang kata...pastu kena la lawan dgn mee spageti..kalo pki mee laksa tu pun boleh juga tp kurang umphhh la....

pastu dh pernah sekali buat asam laksa..tp xberapa nk menjadi....nk kena menuntut dulu kot...asam laksa ni kalo lg masam lg aku suka....teringat asam laksa kat sekolah TIGS...mak aiii, mmg sdp sgt...tambah plak ada sambalnya....bila mkn, konfem la berpeluh2...hehehe...

sori la, pg2 dh cerita pasal laksa kan...bukan niat nk  bg terliur, cuma obses sgt pasal laksa ni...ha, baru2 ni mkn laksa kat satu resort kat sini...perghhh!!! bkn nak kutuk la, mgkn cara dia mmg mcmtu kot...katanya laksa sarawak, tp apsal aku mkn mcm mkn pilis je....huhuhu...mmg xboleh nk telan la...bknnya xpernah mkn laksa sarawak pun..laksa sarawak pun mmg sedap, lbh2 lg sape2 penggemar udang...tp xtau la apsal laksa kat resort tu rs mcmtu...huhuhu...

ni laksa yg aku buat baru2 ni...aku xbrapa suka sgt ltk byk aksesori...cukup setakat timun, lobak asin (lg byk lg sdp), sambal belacan dan limau kasturi...selebihnya mcm hirisan daun2 tu mmg aku xsuka...dan kalo ikutkan, salah cara potong timun tu...tp sbb aku pki timun jepun, rs sayang plak nk buang empulur timun jepun tu...tu yg potong je la memanjang mcmtu...hehehe...

tiba2 terselit gambar ni kan...huhuhu...abg skang ada kat KL, ptg smlm sementara nk perabiskan masa, abg jln2 kat area masjid india ke sogo tu...jumpa la gerai ni...terus abg snap n wassap kat aku...huhuhuhu...serius, terliur ok tgk baju frozen ni...kalo la ada anak perempuan kan, mmg raya ni fozen sakan la...hahahaha...siap pesan kat abg, ada x jual tshirt yg budak2 kat rumah ni boleh pki...gambar olaf ke, kristof tu ke? eh betul ke namanya???? dh lupa la..lama xtgk sbb dvd dh jahanam dek penangan si khabir...thn ni konfem rmi budak2 gegirl ala2 frozen kan... ^___^

3 comments:

3uri@ni said...

Aku kalau laksa, kalau ada aku makan, nak buat tu ntah tahun bila sebab aku bukan suka sangat laksa. tapi kalau offer makan tak pernah tolak, hehhhhee
Tapi kalau laksam, selalu teringat laksam kat tanjung lumpur, kalau ko datang sini, memangggg nak kena suruh ko rasa jugak, hahahhah


Eh, ko makan laksam kuah putih ke kuah masak tu? Aku suka kuah putih, kadang org kampung aku panggil kuah mentah (bukan kuah tu mentah, tapi nama dia je sebab kuah lagi satu tu panggil kuah masak). Suka kalau ulam2 dia timun2, pastu kat tanjung lumpur tu dia hiris halus2 kobis campur ngan timun tu...Ya Rabbi, pagi2 bulan posa ni, saboooo je lahhh..

Hari tu masa kat pasar tani ada jumpa t shirt olaf, mulanya ingatkan Naurah nak olaf sebab duk sebut2 sangat, tapi dah nampak elsa, terus tak pandang lain dah :D

Nana Zack said...

apa beza nya kuah mentah dgn kuah masak? yg biasa aku mkn tu yg santan+isi ikan+bwg2 blender+lada hitam pastu masak atas api...tu pgl kuah apa plak?hehehe...1st time dgr kuah putih ngan kuah masak ni...

apa barang naurah nak pki baju olaf kan...hehehe...dia dh ada gaun ke? kalo ada, jgn lupa buat entry tau...geram la tgk gaun frozen ni..

3uri@ni said...

Kalau kuah yang kaler putih, yg ko biasa makan tu, kuah putih/kuah mentah. Kalau time makan tu letak sambal lada lumat+belacan sket kan. kalau kuah masak, kaler dia cam kari sket, lebih kurang gitu la. Aku suka kuah putih.

Naurah ada pyjamas frozen je dua pasang, selai beli kt online shop, selai lagi beli kat pasar tani, hahhhaaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...