Thursday, October 21, 2010

kek lagi...

ni sepcial request dr INA...hehehe..aku xpandai la nk shoot kasi gempaq la ina....camera skangni aku xpndi nk setting macro, kalo camera dulu pandai la, tp camera tu dah abis aku 'cuci' sume virus pki washer machine, so, dah terlbih 'suci' plak, terpaksala simpan dlm muzium....hahahaha....

yg kali ni aku wat ckit mampat isi nye sbb smlm aku nk perabiskan stok tepung...mls nk simpan2 takat tinggal lg suku cwn je....tu yg lebur sume, lbhkan ckit baking powder...tu yg naik tinggi smpi kena penutup periuk...kekeke....kes xdpt naik tinggi, tu yg mampat ckit...but still moist :)....

kat sini aku tepekkan resipi nye ye :

KEK COKLAT KUKUS ZAIIMA 


Bahan A 
1 cawan serbuk koko 
1 cawan susu cair 
1 cawan minyak masak/mentega cair 
1 cawan gula castor 
1/2 cawan susu pekat manis 

Bahan B 
1 1/4 cawan tepung gandum 
1 sudu teh soda bicarbonate 
1 sudu teh serbuk penaik 

Bahan C 
3 biji telur 

Semua bahan A dimasukkan ke dalam periuk dan dipanaskan sebentar sehingga gula larut. Tutup dan sejukkan bahan ini. 

Pukul bahan C hingga kembang. Masukkan ke dalam bahan A. Kaup balik hingga bahan C bercampur serata dengan bahan A. 

Tepung gandum + soda + serbuk penaik dicampur dan diayak. Kemudian sedikit demi sedikit masukkan ke dalam adunan coklat tadi sambil dikaupbalikkan hingga serata. 


Tutup bekas kek dengan aluminium foil - untuk mengelakkan air dari menitik ke atas permukaan kek. Kukus selama 1 jam @ sehingga kek masak.

kalo ikut ngam2 sukatan kat atas tu, mmg akan menjadi la kek korang walaupun kali pertama wat kek...caya la ckp aku...tp ms kukus tu, jgn la bukak katup periuk tu, mmg bantat la jd nye nnt.....

ok, selamat mencuba ye :)

yg dah kena tarah....ni dah pd suhu bilik...

ni mkn pg ni mkn kali kedua sbb adam xcukup mkn kongsi ngan aku...huhuhu

mampat ckit bhgn bwh tu....ni baru kuar dr peti ais....

ni gambo lama...pun pki resipi yg sama...

ni buat ms bulan puasa hr tu, tp tmbh ckit cheese cream kat tgh2 tu...hehe....shedap, kek coklat nye pun pki resipi yg sama gak....

4 comments:

MS said...

waaa....sedapnya weh!!! aku nak trylah hujung minggu ni. tenkiu2. menarikss betul keratan rentas kek ko ni (walopun tak guna micro) hehe

Unknown said...

>ina
try jgn xtry...hehehe

$ue @nim said...

nana.. aku cilok resepi ko ni ek.. nk try blk wat kat umah.. kalu menjadi, kompemmm. mesti dihebohkan.. sbb sll wat x jadi.. :D

Unknown said...

>>sue...
ni bukan resipi aku, resipi ni mmg dh femes kalo ko rajin masuk mana2 forum masakan...hehe.. amik la, mudah2an menjadi ko wat kali nie ye :)....xkan bantatnye...

Daisypath Anniversary Years Ticker



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...